Zdjęcie: Pixabay
16-08-2023 10:57
Rząd USA negocjuje z Turcją, Ukrainą i sąsiednimi krajami wykorzystanie większej liczby alternatywnych tras eksportu ukraińskiego zboża. Większość zboża może zostać przetransportowana kanałami rzecznymi i przez Morze Czarne do pobliskich portów w Rumunii, skąd zostanie przetransportowana do innych krajów.
Pomimo dłuższej i droższej podróży, trasa ta może stać się alternatywą dla korytarza czarnomorskiego. Plan przewiduje dodatkową trasę dla eksportu 4 milionów ton zboża miesięcznie przez Dunaj do października. Amerykański plan częściowo opiera się na inicjatywie Unii Europejskiej dotyczącej stworzenia szlaków drogowych, kolejowych i morskich znanych jako "szlaki solidarności" w celu zapewnienia niezakłóconego przepływu zboża i innych towarów do i z Ukrainy.
To właśnie dzięki unijnym szlakom w listopadzie 2022 r. przewieziono najwięcej zboża - 4,2 mln ton. Szlak dunajski odpowiada za większość tego eksportu - około 60%. Europejscy urzędnicy przyznają, że Ukraina może być w stanie eksportować 5-5,5 mln ton zboża miesięcznie. Dla porównania czarnomorski "korytarz zbożowy" w szczytowym okresie pozwalał Ukrainie eksportować około 6 milionów ton zboża miesięcznie z trzech portów w regionie Odessy.
Tymczasem wicepremier ds. odbudowy – minister rozwoju gmin, terytoriów i infrastruktury Ołeksandr Kubrakow poinformował, że pierwszy statek handlowy w ramach wyznaczonego tymczasowego korytarza opuścił porty Odessy i kieruje się w stronę Bosforu. Według wicepremiera kontenerowiec stał w porcie w Odessie od 23 lutego 2022 r., a teraz kieruje się w stronę Bosforu. Na pokładzie znajduje się ponad 30 000 ton ładunku (2114 kontenerów), w tym żywność. „Korytarz będzie służył przede wszystkim do ewakuacji statków, które znajdowały się w ukraińskich portach Czarnomorsk, Odessa i Piwdennyj w czasie wojny” – czytamy w komunikacie.