Zdjęcie: Pixabay
08-05-2021 22:30
Do budowy drogi i trasy Rail Baltic wykorzystuje się głównie surowce mineralne wydobywane w Estonii - piasek, żwir i tłuczeń wapienny. Jednak w północnej Estonii wyczerpują się zapasy i materiały nadające się do budowy dróg muszą być transportowane dalej, a to powoduje wzrost cen projektów budowlanych.
Za 15 do 20 lat drogi te będą wymagały przebudowy. Jednak zasoby minerałów budowlanych w Estonii wyczerpują się. Sytuacja w północnej Estonii jest szczególnie krytyczna. „Największy kamieniołom wapienia Estonii, kamieniołom Väo, zostanie wyczerpany w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. W rzeczywistości nie jest już możliwe dostarczanie stąd materiału do budowy Rail Baltic” - powiedział Kuldar Õunapuu, dyrektor zarządzający Limestone Factory Ltd.
W przypadku Rail Baltic konieczne jest najpierw wykonanie nasypu. „Według wstępnego projektu, w przypadku Rail Baltic, sama linia kolejowa zajmie 7,4 miliona metrów sześciennych. Kolejne 3,2 miliona metrów sześciennych zostanie przeznaczone na drogi, które zostaną wokół niego zbudowane. Budowa estońskiego odcinka trasy potrwa pięć-siedem lat. Jeśli będzie podzielona na przestrzeni lat, będzie to około 150 i 180 000 metrów sześciennych rocznie” - powiedział Raido Kivikangur, szef projektu RB Estonia. Dlatego na tę chwilę postanowiono o późniejszym korzystaniu z zasobów kamieniołomów wokół Talinna, jednak dostarczą one materiału tylko do 2040 roku.
[Źródło]