Zdjęcie: Pixabay
20-03-2025 08:05
Podobne postępy, które osiągnięto w ostatnich miesiącach w energetyce państw bałtyckich, uzyskano także na kolei. Koleje Litewskie (LTG) uniezależniły się od dostaw technologii z Rosji i Białorusi. Dokładna analiza wykazała, że około 2000 różnych elementów infrastruktury kolejowej wymagało alternatywnych źródeł dostaw. Znaleziono zamienniki dla wszystkich kluczowych części – od podzespołów taboru kolejowego, przez systemy sygnalizacji, aż po elementy torowisk. Alternatywy pozyskano głównie z krajów Europy Zachodniej, Ukrainy i Gruzji, a w przypadku najtrudniejszych do zastąpienia komponentów współpracowano z litewskimi instytucjami naukowymi.
„Obaliliśmy mit, że koleje szerokotorowe są skazane na technologie z krajów nieprzyjaznych. Nasz system jest niezależny i zgodny z wymaganiami Unii Europejskiej” – podkreślił Gediminas Šečkus, dyrektor ds. odporności biznesowej LTG. Jednym z kluczowych osiągnięć było zastąpienie rosyjskiego systemu bezpieczeństwa KLUB-U w lokomotywach LTG Infra. Nowoczesne systemy ukraińskiej firmy SRPA Impulse zapewniają większą niezawodność i zgodność z europejskimi normami. Wcześniej LTG Infra z powodzeniem wdrożyła estońską technologię VEPS w lokomotywach spółki zależnej. Cały projekt modernizacji pochłonął ponad 10 mln euro i objął zarówno infrastrukturę, jak i sprzęt komunikacyjny.
Transformacja LTG wpisuje się w program „FREE Rail”, który zakłada pełną integrację litewskich kolei z systemem europejskim. Do 2030 roku planowane jest wdrożenie nowego modelu operacyjnego dla regionu bałtyckiego, dostosowanego do standardów UE.
Tymczasem LTG poinformowała również, że projekt litewskiego odcinka kolei „Rail Baltica” osiągnął kolejny etap realizacji – rozpoczęto przetarg na budowę torów dla kolei dużych prędkości. Niezbędne materiały zostały już dostarczone na Litwę: 86 200 ton tłucznia, 30 000 podkładów żelbetowych i 42 kilometry torów. Oczekuje się, że potencjalny wykonawca ukończy 10-kilometrowy dwutorowy odcinek Rail Baltica do końca roku. „To przełomowy moment, który umocni pozycję Litwy w europejskiej sieci kolejowej” – zaznaczył Vytis Žalimas, dyrektor generalny Rail Baltica Lietuva. W najbliższych miesiącach ogłoszone zostaną kolejne przetargi na 55,7 km nowych torów, co znacząco przyspieszy realizację projektu.
„Rail Baltica” to największa inwestycja infrastrukturalna w historii krajów bałtyckich – 870 km nowoczesnej, zelektryfikowanej linii kolejowej połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Zachodnią, wzmacniając zarówno cywilny, jak i transport wojskowy w regionie.