Zdjęcie: Wikipedia
11-12-2024 10:15
Wczoraj na Łotwie trwały dyskusje medialne na temat rozpoczęcia nie tylko budowy odcinka linii "Rail Baltica" od granicy z Litwą. Właśnie kończy się działanie Komisji Śledczej Saeimy powołanej do celów wyjaśnienia zaniedbań do których doszło przy realizacji projektu. Tymczasem Andris Kulbergs, szef tej komisji przypomniał, że 10 grudnia minęła 30 rocznica powstania pierwszego dokumentu przelewającego wizję „Rail Baltica” na papier.
Posłowie przygotowują raport końcowy, m.in. próbują uzgodnić, w jaki sposób i jakie osoby uwzględnić w dokumencie jako urzędników odpowiedzialnych za liczne kłopoty „Rail Baltica”. W tej komisji opozycja ma większość, dlatego w raporcie końcowym znalazło się miejsce dla wielu najbardziej widocznych polityków i przedstawicieli tego projektu ostatnich lat. Premierzy, Ministrowie Transportu i Finansów, urzędnicy służby cywilnej, kierownictwo spółek „RB Rail” i „Europejskie Linie Kolejowe” i innych. Raport ma być zatwierdzony na następnym posiedzeniu.
Tymczasem wbrew oczekiwaniom łotewski rząd nie wyjaśnił wczoraj, w jaki sposób Ryga będzie połączona z główną linią „Rail Baltica”, a na informację o środkach finansowych potrzebnych na realizację projektu i ustaleniu pułapu wydatków trzeba poczekać jeszcze do lipca przyszłego roku. Rząd zgodził się, że do listopada przyszłego roku będzie jeszcze oceniana, która ze stacji – Ryga czy lotnisko – zostanie połączona z „Rail Baltica” torami o standardowej szerokości europejskiej.
Obecnie finansowanie wystarcza na budowę 40 kilometrów głównej trasy „Rail Baltica”. Jednak „Europejskie Linie Kolejowe”, odpowiedzialne za realizację projektu na Łotwie, przygotowują wniosek do jedenastego naboru w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF10). Termin składania wniosków upływa 21 stycznia, a decyzja Komisji Europejskiej jest spodziewana latem w formie nieoficjalnej, z oficjalnym ogłoszeniem jesienią – poinformował Ēriks Diļevs, przewodniczący zarządu.
Diļevs podkreślił, że przez najbliższe 3–4 lata dostępne finansowanie zapewni płynność realizacji projektu. W przypadku braków finansowych, Łotwa współpracuje z partnerami z Litwy i Estonii, aby znaleźć alternatywne źródła finansowania. Zapytany o plan awaryjny, Diļevs zaznaczył, że konieczne jest wspólne działanie z ministerstwami w celu wykorzystania niewykorzystanych środków z innych funduszy strukturalnych. Proponuje on skierowanie tych funduszy na gotowe do realizacji prace w ramach „Rail Baltica”.