Zdjęcie: Avtotor
29-08-2024 11:45
Dzisiaj p.o. gubernator obwodu królewieckiego Aleksiej Biesprozwannych poinformował, że otwarcie kombinatu 12 nowych zakładów Awtotor w królewieckiej dzielnicy Kosmodiemjansk, zostało przełożone aż o pięć lat, do 2029 roku. Jest to jedna z większych porażek szumnych zapowiedzi władz lokalnych w sprawie wsparcia "antysankcyjnego" największego pracodawcy w regionie, holdingu samochodowego Awtotor.
Oczywiście propagandowe przekuwanie porażki w sukces rosyjskie władze mają opanowane do perfekcji. Tak więc w ocenie p.o. gubernatora wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem i dokonano otwarcia pierwszego z planowanych dwunastu zakładów, inwestycji o łącznej wartości 70 miliardów rubli, która ma być zakończona w 2029 roku. W skład kombinatu mają wejść jeszcze fabryka akumulatorów, układów elektronicznych, odlewnia i zakład mechaniczny, fabryka tworzyw sztucznych, robotyki, zakład produkcji kompaktowych pojazdów elektrycznych oraz fabryka sprzętu i oprzyrządowania niestandardowego.
To co jest zastanawiajace, to kilka interesujących faktów. Otwarty wczoraj, bez typowej towarzyszącej temu uroczystości, zakład produkcji silników elektrycznych bazuje na sprzęcie zakupionym jeszcze przed obecną wojną dla obsługiwanych wówczas w zakładach Awtotora marek firm zachodnich. Zdolność produkcyjna nowego zakładu przewidziana jest na produkcję 60 000 silników elektrycznych rocznie, jednak obecnie 140 pracowników ma zajmować się "produkcją partii testowej silników elektrycznych".
Druga kwestia to fakt, że jeszcze w tym roku założyciel Awtotoru Władimir Szczerbakow powiedział, że w maju 2024 roku zostanie uruchomiony kombinat przemysłowy składający się z 12 zakładów, przy czym przyznał, że terminy mogą się „trochę” przesunąć ze względu na produkcję, dostawę i montaż sprzętu.
Trzecia kwestia dotyczy również samych zakładów. Wydaje się, że najważniejsze dla władz jest obecnie uruchomienie odlewni "Awtotora", które planowane jest na I kwartał 2025 roku, gdyż , jak nie ukrywa to sam p.o. gubernator, ma to znaczenie dla obsługi firm w regionie, a jak się można domyślać, także dla produkcji przeznaczonej dla wojska. Niemniej obecne i tak znaczne opóźnienie pokazuje, że wpływ sankcji zachodnich na gospodarkę regionu staje się coraz bardziej dotkliwy.