Zdjęcie: Pixabay
30-11-2022 14:42
Obwód kaliningradzki wyczerpał już ustalone przez Unię Europejską do końca roku kontyngenty tranzytowe na niektóre towary budowlane, a na inne towary zbliżają się do końca. Kaliningrad nie może już dostarczać koleją cementu portlandzkiego, wełny mineralnej i walcówki, niezbrojonego szkła, drewna i innych materiałów. Według rosyjskich urzędników w najbliższym czasie wygasną kontyngenty na transport kilku kategorii ładunków: sody oczyszczonej, nawozów mineralnych i opakowań szklanych.
Tymczasem Litwa przestała wpuszczać wynajęte ciężarówki z obwodu kaliningradzkiego. Od 27 listopada takie ciężarówki są zawracane. Problem może dotyczyć 25-30% ciężarówek w regionie, które są dzierżawione od kaliningradzkich przewoźników - oświadczył przewodniczący Rady Społecznej regionalnego Ministerstwa Rozwoju Infrastruktury Leonid Stepaniuk. Według podanej informacji, wynika to z rozporządzenia litewskiego Ministerstwa Transportu. Zgodnie z nim, niedozwolony jest wjazd na Litwę przez przewoźnika, który korzysta z wypożyczonego samochodu.
"Uważam, że 25-30% pojazdów kaliningradzkich przewoźników jest wynajęta w ramach leasingu" - powiedział Stepaniuk poproszony o oszacowanie skali problemu, z jakim mogą się spotkać kaliningradzcy przewoźnicy. Także dzisiaj gubernator obwodu Anton Alichanow w opublikowanym wywiadzie wspominał o problemach z transportem.
"Zakłócenie ustalonych kontaktów partnerskich, zmiany w polityce dostawców, wyższe koszty transportu i przejście z transportu lądowego na morski, zakłócenia w dostawach surowców i komponentów - wszystko to miało duży wpływ na przedsiębiorstwa, przemysł meblarski, który jest silnie uzależniony od europejskich mocowań, produkcję radioelektroniczną, a zwłaszcza przemysł samochodowy, którego udział w regionalnej produkcji przemysłowej wynosił ponad 40 procent" - wyjaśniał Alichanow.
"To, co kiedyś było naszym atutem - położenie między członkami UE Litwą i Polską oraz bliskość rynku europejskiego - teraz stało się ograniczeniem. (...) Około 45 procent towarów importowanych do obwodu kaliningradzkiego i około 17 procent towarów eksportowanych, jest objętych sankcjami - powiedział szef regionu. Jednocześnie pasażerski ruch lotniczy praktycznie nie zmalał w 2022 r., a koleją przyjechało do regionu o 20% więcej osób niż rok wcześniej. Jednak utrzymujące się problemy z transportem spowodowały, że jak powiedział Alichanow, władze regionu rozmawiają o budowie promu pasażersko-towarowego do przewozu samochodów na morskiej linii z Petersburgiem.