Zdjęcie: Pixabay
11-06-2024 08:10
Zgodnie z nowym raportem, pierwszy etap projektu Rail Baltica ma kosztować ponad 15 miliardów euro, co stanowi dwukrotność pierwotnych szacunków. Jednym z powodów wzrostu cen jest wyższa niż oczekiwano inflacja. Pierwszy etap musi zostać ukończony do 2030 roku. Drugi etap może kosztować do 23 mld euro. Biorąc pod uwagę nadmierne koszty, podjęto decyzję, że do 2030 roku zrealizują jedynie część zaplanowanych działań, przede wszystkim poprzez zbudowanie jednotorowej linii dużych prędkości pomiędzy polską granicą a Tallinem.
„Koszt realizacji pierwszego etapu projektu, którego celem jest budowa operacyjnej linii Rail Baltica przez trzy kraje bałtyckie łączącej z Polską do 2030 r., szacuje się na 15,3 mld euro”, poinformował RB Rail w oświadczeniu. Jednocześnie Rail Baltica jest ekonomicznie opłacalny i oczekuje się dodatniego wpływu ekonomicznego w wysokości 6,6 mld euro netto.Szacuje się, że do 2046 r. Rail Baltica obsłuży 51,7 mln podróży i przewiezie 10,9 mln ton ładunków.
„Średni koszt kilometra wynosi 24 mln euro i może osiągnąć nawet 35 mln euro za kilometr” - podała spółka. Początkowy koszt projektu wyniósł 5,8 miliarda euro, a 80 procent całości zostało sfinansowane przez Unię Europejską. W niedawnym wywiadzie przedstawicielka Komisji Europejskiej stwierdziła, że kraje bałtyckie muszą przyspieszyć i wydać już przyznane im pieniądze. Nie jest pewne, ile dodatkowych funduszy zostanie przekazanych, ponieważ kadencja europarlamentu właśnie się zakończyła.
W tym tygodniu rząd Łotwy przeanalizuje raport z realizacji projektu Rail Baltica i podejmie decyzję w sprawie przyszłego zarządzania projektem, ale premier Evika Siliņa stwierdziła, że nie jest teraz pewna, w jaki sposób projekt ten mógł być tak źle wyceniony. Dlatego „jeśli nie będę pewna, czy wszystko jest zgodne z prawem, zwrócę się do organów ścigania”, obiecała.
Projekt Rail Baltica obejmuje budowę europejskiej linii kolejowej o standardowym rozstawie szyn z Tallina do granicy polsko-litewskiej w celu połączenia kolejowego krajów bałtyckich z innymi krajami europejskimi. Nowa 870-kilometrowa linia kolejowa o europejskim standardzie (1435 milimetrów) i maksymalnej prędkości 240 kilometrów na godzinę ma zostać zbudowana w krajach bałtyckich.