geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: err.ee

Kwestia przyszłego finansowania Rail Baltica na poziomie UE

Dodał: Andrzej Widera

10-04-2024 14:43


Choć budowa kolei Rail Baltica jest ważnym projektem dla Unii Europejskiej, na chwilę obecną nie można potwierdzić kontynuacji jej finansowania w obecnym budżecie UE – dał do zrozumienia przedstawiciel Komisji Europejskiej. Obecnie budżet UE pokrywa aż 85 proc. kosztów budowy Rail Baltica, ale jakie kwoty zostaną przeznaczone na ten cel w kolejnym okresie budżetowym, okaże się dopiero za kilka lat, a to zależy też od zgody państw członkowskich.

Ave Schank-Lukas, doradca ekonomiczny w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Estonii, powiedziała, że po wyborach do Parlamentu Europejskiego w czerwcu, gdy nowa Komisja Europejska obejmie urząd na przełomie roku, jednym z jej pierwszych głównych zadań będzie przedstawienie propozycji budżetu na nowy okres finansowania UE.

"Będą oni musieli przedstawić propozycję najpóźniej do czerwca przyszłego roku, więc zasadniczo rok później pojawi się propozycja, a następnie odbędą się negocjacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim, które tradycyjnie trwają około dwóch lat, aby przyjąć obszary dla nowego okresu finansowania w 2028 roku. Mamy nadzieję, że połączeniom transportowym zostanie poświęcona taka uwaga, jakiej potrzebują, ale przywódcy kraju powinni również bronić swojego stanowiska w Radzie i podkreślać znaczenie finansowania w tym obszarze" - powiedziała Schank-Lukas.

Zakończenie budowy Rail Baltica jest obecnie planowane na 2030 rok. Do tej pory projekt otrzymał wsparcie z budżetu UE, CEF, w łącznej wysokości 2,241 mld euro (na lata 2014-2020 i 2021-2027), z czego Estonia otrzymała 518,9 mln euro. Podczas gdy Urząd Kontroli Państwowej szacuje, że budowa Rail Baltica będzie opóźniona o prawie pięć lat, Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltica Estonia, powiedział, że zaległości wynoszą półtora roku, a Łotwa i Litwa budują mniej więcej w tym samym tempie co Estonia. Według Salometsa, Estonia będzie potrzebować około 300-400 mln euro rocznie do 2027 r., aby zrealizować projekt zgodnie z planem. Tak więc państwo i fundatorzy mają teraz kilka lat, aby dać tę pewność.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021