geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Estonia podpisała największy kontrakt w ramach Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

18-05-2025 09:00


Po rozstrzygnięciu sporu sądowego, Estonia podpisała największe w historii kraju kontrakty infrastrukturalne o łącznej wartości sięgającej niemal miliarda euro, rozpoczynając kluczowy etap budowy estońskiego odcinka Rail Baltica. Prace mają zostać ukończone do grudnia 2030 roku, a realizacją zajmą się zespoły kierowane przez firmy z Finlandii i Francji, we współpracy z estońskimi partnerami. Odcinek od terminalu Ülemiste do Parnawy zrealizuje konsorcjum pod przewodnictwem fińskiej grupy GRK, wspierane przez Merko Ehitus. Zakres prac obejmuje budowę całej konstrukcji torowej oraz części infrastruktury podziemnej na odcinku Tootsi–Parnawa.

Z kolei fragment prowadzący z Parnawy na południe do granicznego Ikla zostanie w całości zaprojektowany i zbudowany przez konsorcjum dowodzone przez francuską firmę Bouygues Travaux Publics, we współpracy z estońskim KMG Infra. Członek zarządu KMG Infra, Indrek Pappel, opisał przedsięwzięcie jako „projekt stulecia dla budowniczych infrastruktury – bo nie oszukujmy się, projekty tej skali i tej klasy nie pojawiają się często, ani teraz, ani w przeszłości.” Dodał także, że to „bardzo ciekawy i pod względem inżynieryjnym wyjątkowo wymagający projekt.”

Choć wzdłuż przyszłej trasy kolejowej zbudowano już liczne wiadukty i przejścia dla zwierząt, dopiero teraz rozpoczynają się właściwe prace nad torowiskiem. Koszt realizacji obu kontraktów szacowany jest na 726 milionów euro, ale kwota ta prawdopodobnie wzrośnie. Dodatkowo przewidziano możliwość zakupu materiałów kolejowych – takich jak szyny i podkłady – od tych samych wykonawców, pod warunkiem akceptowalnych cen, na łączną kwotę do 200 milionów euro. Jak zaznaczył prezes Rail Baltic Estonia Anvar Salomets: „Zgodnie z warunkami obu umów, połączenie transgraniczne musi zostać zapewnione do grudnia 2030 roku.”

Oba kontrakty mają charakter partnerski i opierają się na modelu współpracy pomiędzy firmami projektowymi a wykonawcami z czterech różnych krajów. Mimo międzynarodowego charakteru przedsięwzięcia, estoński minister infrastruktury Kuldar Leis zapewnił, że to rodzime firmy zrealizują większość prac: „Zaangażowano wysoki poziom międzynarodowej ekspertyzy, ale większość robót wykonają nasze lokalne firmy budowlane, co oznacza, że wpływy z podatków pozostaną w Estonii.”


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024