Zdjęcie: Pixabay
08-11-2022 14:16
Brak jasności co do pieniędzy i przyszłego finansowania budowy dróg w strategii budżetu państwa oznacza, że ukończenie autostrady Tallinn-Dorpat (Tartu)-Võru-Luhamaa i Tallinn-Parnawa (Pärnu)-Ikla do końca 2030 roku jest zagrożone, a niektóre odcinki zostałyby ukończone dopiero do 2050 roku - czytamy w projekcie planu utrzymania dróg państwowych na lata 2023-2026.
Ze względu na bardzo niskie natężenie ruchu na odcinku Uulu-Ikla drogi Tallinn-Parnawa-Ikla oraz na odcinku Ülenurme-Luhamaa drogi Tallinn-Dorpat-Võru-Luhamaa, Komisja Europejska została poproszona o przedłużenie terminu właściwego ukończenia tych odcinków do 2050 roku. Na koniec 2022 roku droga Tallinn-Dorpat-Võru-Luhamaa spełnia 39% wymagań określonych w rozporządzeniu, a droga Tallinn-Parnawa-Ikla - 22%.
Zgodnie z planem utrzymania dróg, drogi państwowe będą potrzebowały 200 mln euro rocznie na utrzymanie i nieznaczną poprawę ich obecnego stanu, ale w ciągu najbliższych czterech lat na utrzymanie można przeznaczyć średnio 100 mln euro rocznie. Spowoduje to pogorszenie stanu dróg w najbliższych latach i musi uwzględniać fakt, że przywrócenie stanu poprzedniego jest znacznie droższe niż jego utrzymanie - czytamy w projekcie. Środki z Funduszu Spójności zostaną przeznaczone na budowę linii kolejowej Rail Baltica oraz skrzyżowań dróg państwowych i węzłów towarzyszących na łączną kwotę 30 mln euro w latach 2022-2024, natomiast w latach 2021-2027 na drogi krajowe trafi 159 mln euro.