Zdjęcie: Pixabay
29-01-2025 14:33
Spółka państw bałtyckich „RB Rail” złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Rail Baltica” w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 325 mln euro. W Łotwie środki mają zostać przeznaczone na budowę głównej trasy od granicy z Litwą do Kircholmu (Salaspils) oraz na pierwszy etap projektu elektryfikacji. Na Litwie planowane są strategiczne inwestycje, w tym budowa odcinka węzła kolejowego w Kownie i projektowanie regionalnych stacji. W Estonii wniosek obejmuje budowę 10,1 km nasypu kolejowego między miejscowościami Kerpla i Selja.
Kontynuowane są również działania transgraniczne koordynowane przez „RB Rail”, obejmujące zarządzanie i planowanie projektu. Ocena wniosku zakończy się w lipcu 2025 roku, po czym, po decyzji Komisji Europejskiej, zostanie podpisana nowa umowa o finansowanie. Prezes zarządu „RB Rail” Marko Kivila podkreśla, że konkurencja o środki CEF jest duża, ale spółka z optymizmem oczekuje pozytywnej decyzji, gdyż finansowanie jest kluczowe dla postępu projektu oraz integracji krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową.
W ubiegłym roku na Łotwie podpisano umowę na budowę 228 km głównej trasy, na Litwie kontynuowano prace nad 46,3 km infrastruktury inżynieryjnej, a w Estonii roboty budowlane objęły blisko 74 km. Obecnie w fazie budowy znajduje się 160 km infrastruktury kolejowej, a do końca 2025 roku poziom gotowości budowlanej ma osiągnąć 43%. Projekt uzyskał już ponad 4 mld euro finansowania z Unii Europejskiej i krajów członkowskich, jednak w związku ze wzrostem kosztów rozważane są nowe mechanizmy finansowania, takie jak partnerstwa publiczno-prywatne (PPP) oraz fundusze mobilności wojskowej UE.