Zdjęcie: Pixabay
19-07-2024 11:55
Spółka „RB Rail” opublikowała komunikat, z którego wynika, że w czwartek weszło w życie zmienione rozporządzenie w sprawie europejskiej sieci transportowej (TEN-T), którego celem jest poprawa łączności, wydajności, odporności i zrównoważonego rozwoju europejskiej infrastruktury transportowej. Zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem Rail Baltica stanowi część dwóch szlaków europejskiej sieci transportowej.
Oprócz korytarza Morze Północne-Bałtyk „Rail Baltica” jest również definiowana jako część korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie. Włączenie w dwa korytarze jest potwierdzeniem strategicznego znaczenia „Rail Baltica” w skali europejskiej, co w przyszłości będzie sprzyjało wspieraniu i pozyskiwaniu finansowania – zauważa spółka.
Nowe rozporządzenie TEN-T określa stopniowe terminy dla korytarzy - sieć bazowa do 2030 r., rozszerzona sieć bazowa do 2040 r. i sieć kompleksowa do 2050 r. W przypadku Rail Baltica rozporządzenie ułatwi dostępność funduszy UE na projekty kolejowe, zgodność ze standardami, takimi jak obowiązkowe wprowadzenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) do 2030 r. (sieci podstawowe) i 2040 r. (sieci rozszerzone/nadrzędne).
Marko Kivila, prezes zarządu RB Rail, powiedział, że strategiczne znaczenie Rail Baltica rośnie, nie tylko ze względu na sytuację geopolityczną w Europie, ale także ze względu na rozbudowę korytarzy Jednolitej Europejskiej Sieci Transportowej i przyszłe połączenia z Ukrainą. "Projekt Rail Baltica zapewni silną podstawę do stworzenia nowego europejskiego korytarza gospodarczego i bezpieczeństwa. Współpraca i wsparcie między realizatorami projektu Rail Baltica a Ukrainą jest ważne dla wspólnego bezpieczeństwa nas wszystkich” - powiedział Kivila.
Ukraina z zadowoleniem przyjmuje oficjalne włączenie Rail Baltica do innego korytarza TEN-T rozciągającego się na Ukrainie, powiedział Anatolij Kucewol, ambasador Ukrainy na Łotwie. „Współpraca ta poprawi możliwości eksportowe dla wszystkich zaangażowanych krajów i wzmocni regionalną łączność, integrację i bezpieczeństwo. Oprócz korzyści gospodarczych, pośredni udział Ukrainy w Rail Baltica ułatwiłby jej integrację z istniejącymi europejskimi korytarzami transportowymi i uzupełniłby jej zaangażowanie w Inicjatywę Trójmorza” - powiedział ukraiński ambasador.