Zdjęcie: Pixabay
12-11-2022 11:55
Ogłoszona przez Unię Europejską w maju 2022 roku inicjatywa Szlak Solidarności w celu eksportu ukraińskiego zboża, pozyska miliard dolarów od państw UE i partnerów międzynarodowych. Komisja Europejska zauważa, że "szlaki solidarności", przez które wyeksportowano już ponad 15 mln ton ukraińskich towarów rolnych, "osiągają granice swoich możliwości" ze względu na wysokie koszty logistyczne.
W tej sytuacji Komisja Europejska przeznaczy w trybie pilnym 250 mln euro dotacji na rozwój nowych tras w ramach programu, a w perspektywie średnioterminowej kolejne 50 mln euro na zwiększenie ich przepustowości w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Dodatkowo Europejski Bank Inwestycyjny planuje zainwestować do końca 2023 roku do 300 mln euro w projekty spełniające założenia Szlaku Solidarności. Taką samą kwotę zainwestuje w latach 2022-2023 Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.
Wreszcie Bank Światowy przekaże w 2023 roku do 100 milionów dolarów na naprawę i odbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej uszkodzonej w wyniku działań wojennych.
Tymczasem sama Ukraina też działa w kierunku poszerzenia możliwości eksportu swoich towarów. Rząd Ukrainy podjął decyzję o powiększeniu akwenu portów morskich na Dunaju - mowa o porcie w Izmailu, Reni i porcie w Ust-Dunajsku. "Udało nam się zwiększyć obroty towarowe tych portów z 30 tys. ton miesięcznie do 1,7 mln ton w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Ponad 50 razy. I to nie jest koniec. Widzimy, że do tych portów w kolejce stoi nawet sto statków, dlatego pracujemy nad zwiększeniem ich przepustowości." - powiedział premier Denys Szmyhal. Decyzja ta również poprawi bezpieczeństwo żeglugi na Dunaju, zwłaszcza kontrolę i utrzymanie deklarowanych głębokości - powiedział premier.