Zdjęcie: Rail Baltica
12-07-2025 12:00
Na Łotwie oficjalnie ruszyły główne prace budowlane na głównym odcinku projektu Rail Baltica – międzynarodowej linii kolejowej łączącej państwa bałtyckie z resztą Europy. Związane jest to oczywiście z pozytywną decyzją KE w sprawie przyznania środków ma dalszą budowę. Realizacją inwestycji zajmuje się spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wraz z wykonawcą głównej trasy, konsorcjum ERB Rail, podpisała dokument inicjujący rozpoczęcie robót na południowym odcinku – od Misy do granicy z Litwą.
Odcinek ten podzielono na kilka etapów, wymagających łącznie 11 pozwoleń budowlanych. 11 lipca podpisano akty dotyczące pierwszych czterech z nich, co otwiera drogę do realizacji kluczowych prac, takich jak budowa nasypów, dróg dojazdowych i tymczasowych, a także nowego wiaduktu kolejowego oraz mostu nad rzeką Ekawa.
Według przedstawicieli projektu, teren przyszłego punktu utrzymania infrastruktury w Ekawie, obejmujący 16 hektarów, jest już w pełni przygotowany – trwają dostawy materiałów, powstaje biuro wykonawcy oraz prowadzone są roboty ziemne bezpośrednio przylegające do wcześniej oczyszczonego obszaru przyszłej trasy. „Podpisując ten dokument, kończymy żmudne przygotowania, które ‘przygotowały grunt’ do rozpoczęcia zasadniczych prac budowlanych. Możemy już dosłownie ‘wbić łopatę w ziemię’” – podkreślają przedstawiciele Eiropas Dzelzceļa līnijas, zaznaczając, że projekt nie tylko jest odpowiednio finansowany (w tym z przyznanej przez Komisję Europejską kwoty 153,3 mln euro), ale również posiada niezbędne grunty pod pierwsze 45 kilometrów trasy.
Budowa głównej trasy Rail Baltica na Łotwie stanowi największe przedsięwzięcie kolejowe w historii kraju i wymagać będzie realizacji szeregu skomplikowanych elementów infrastruktury. Całość obejmie około 230 kilometrów linii kolejowej, w ramach których powstanie m.in. 60 mostów kolejowych, 85 wiaduktów drogowych, dziewięć przejść dla zwierząt oraz dwa punkty serwisowe. Planowane jest także wykonanie nasypów o łącznej objętości 12 milionów metrów sześciennych oraz ułożenie torów ważących w sumie 71 tysięcy ton. Projekt wkracza tym samym w fazę dynamicznej realizacji, która w nadchodzących latach istotnie zmieni krajobraz infrastrukturalny Łotwy.