geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Skoda Group

Przyznano unijne dotacje na Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

04-07-2025 09:18


Unijny zastrzyk gotówki dał kolejny impuls projektowi Rail Baltica, który – pomimo kontrowersji, opóźnień i lawinowo rosnących kosztów – ma nieprzerwanie kluczowe znaczenie dla integracji infrastrukturalnej regionu. W ramach jedenastego naboru projektów do Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) Komisja Europejska przyznała państwom bałtyckim łącznie 295,5 miliona euro, z czego największa część, bo 153,5 miliona euro, trafi na Łotwę.

„To znaczące wsparcie Unii Europejskiej pozwoli przyspieszyć budowę głównego odcinka Rail Baltica na południu kraju – od granicy z Litwą do Kircholmu (Salaspils)” ogłosił minister transportu Atis Švinka, podkreślając, że realizacja podstawowej trasy do końca 2030 roku pozostaje najwyższym priorytetem.

Finansowanie, które trafi również do Estonii (47,1 mln euro) i na Litwę (94,9 mln euro), zostanie przeznaczone na roboty budowlane, projektowanie systemów elektroenergetycznych oraz koordynację projektu transgranicznego. Marko Kivila, tymczasowy dyrektor RB Rail, ocenił, że „środki trafiają w kluczowym momencie i pozwolą kontynuować prace bez opóźnień, zwłaszcza w miejscach, gdzie budowa już trwa.” Obecnie roboty realizowane są na około 160-kilometrowym odcinku, a do końca 2025 roku planuje się objąć budową 43% całej podstawowej trasy.

Dotychczas Rail Baltica pozyskała ponad 4 miliardy euro, jednak ujawnione w 2024 roku szacunki zweryfikowały wcześniejsze optymistyczne założenia – łączny koszt pierwszego etapu w regionie ma wynieść aż 14,3 miliarda euro, z czego 5,5 miliarda przypadnie na Łotwę. Całościowo projekt może pochłonąć nawet 23,8 miliarda euro, co znacznie przekracza pierwotne założenia z 2017 roku, które mówiły o 5,8 miliardach.

W praktyce budowa na Łotwie postępuje głównie w Rydze – przy dworcu centralnym, stacji lotniskowej oraz moście kolejowym przez Dźwinę, a także na odcinku od Misas do granicy z Litwą. Rail Baltica, której celem jest połączenie Tallina z Polską, linią o europejskim rozstawie toru, o długości 870 kilometrów i prędkości pociągów do 240 km/h, nadal pozostaje najbardziej ambitnym projektem infrastrukturalnym w regionie – pomimo narastających wyzwań finansowych, które zmuszają do rozważenia dodatkowych źródeł finansowania, takich jak partnerstwo publiczno-prywatne czy środki z unijnego Funduszu Mobilności Wojskowej.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024