Zdjęcie: Flickr
24-03-2023 10:49
Rosyjska Federalna Agencja Transportu Morskiego i Rzecznego (Rosmorrechflot) poleciła przyspieszyć budowę międzynarodowego terminalu morskiego w porcie w Kurowie (Pionierskij). Co ciekawe w komunikacie agencji wspomina się przede wszystkim o terminalu pasażerskim, który ma wspomóc "turystykę krajową i zagraniczną".
"Po zakończeniu prac terminal będzie mógł obsłużyć około 250 000 pasażerów rocznie. Ponadto, ze względu na ograniczenia nałożone przez kraje UE na obwód kaliningradzki, a także brak bezpośredniej komunikacji z resztą Rosji, budowa terminalu pomoże zapewnić dostępność komunikacyjną regionu - poinformował z kolei operator portu, Rosmorport.
Dopiero w dalszej części komunikatu wspomina się, że planowane jest połączenie portu stałymi liniami rejsowymi z Obwodem Leningradzkim. Port będzie mógł tym samym odbierać do trzech milionów ton ładunków rocznie. Generalnym wykonawcą budowy portu od września 2021 r. jest podległa Rosmorrechflot instytucja Morspasslużba. Kontrakt opiewa na 5,6 miliarda rubli. Później kwota ta została zwiększona o 1,3 miliarda rubli. Firma zajmuje się pogłębianiem oraz zakończyła przygotowania do budowy nabrzeża. W marcu 2023 roku termin zakończenia budowy przesunięto na 30 listopada 2024 roku. Osobną budową jest obiekt terminala pasażerskiego, "obiektów zabezpieczenia transportu" oraz... masztu antenowego.
W tym miejscu trzeba przypomnieć, że w lutym armatorzy z obwodu wskazywali, że porty w regionie są za płytkie i tym samym nie są dostosowane do przyjmowania dużych statków, którymi można eksportować m.in. zalegające w silosach kaliningradzkie zboże.
Z kolei armator Oboronlogistics LLC poinformował, że w lipcu-sierpniu zostanie wysłany na naprawy do stoczni kolejny prom kolejowy Ambal, mimo że "odnotowane już awarie nadal pozwalają na bezpieczną eksploatację promu" - wyjaśniła firma. Tutaj warto przypomnieć, że Oboronlogistics znajduje się na listach sankcyjnych USA, UE i Wielkiej Brytanii, więc części zamienne dla statku będą produkowane w jednym z rosyjskich przedsiębiorstw. I tutaj trzeba przypomnieć, że w pierwszej połowie kwietnia ma wrócić po naprawie niemal siostrzany statek "Ambal" - prom "Bałtijsk". Jednak przedłużający się remont tej jednostki oraz wydłużony termin eksploatacji "Ambal" wskazuje, że armator obawia się, że zostaną w ruchu tylko dwa promy kolejowe "Marszałek Wasilewski" i "Marszałek Rokossowski", co jest kolejnym problemem dla Obwodu.