Zdjęcie: Wikipedia
21-10-2025 10:39
Przedsiębiorcy regionu królewieckiego, nieco na własną rękę starają się zapobiec większemu zastojowi logistycznemu. Jak podały lokalne media, w Petersburgu powstała nowa firma żeglugowa, która ma wzmocnić transport morski między Rosją a Królewcem. Spółka Balt Gaft Shipping, założona we wrześniu 2025 roku przez przedsiębiorców Aleksieja Gagarinowa i Arkadija Panfiłowa, specjalizować się ma w przewozach towarowych na trasie Petersburg–Królewiec. W swój pierwszy rejs nowy operator wyśle 12 listopada kontenerowiec *Crystal Vladivostok*, zbudowany w 2002 roku w Chinach. Statek o nośności 5,6 tys. ton obecnie zmierza przez Morze Czerwone w kierunku Morza Śródziemnego.
Jak wskazują eksperci, większość ładunków obsługiwanych przez nową firmę ma pochodzić z Chin. Jednym z głównych klientów może zostać królewiecki holding Awtotor, montujący chińskie samochody na miejscu. Transport morski ma być dla chińskich dostaw tańszą i bardziej niezawodną alternatywą wobec połączeń kolejowych, które obecnie napotykają "trudności logistyczne", jak to określają media.
Nowy statek ma wesprzeć region, który po zaostrzeniu kontroli granicznych z Unią Europejską boryka się z utrudnionym dostępem do rynków i magazynów w Rosji. Równocześnie na linii do Królewca trwa rozbudowa istniejącej floty. Po pracy na trasie z Petersburgiem powrócił kontenerowiec SMP Archangielsk, mogący pomieścić 250 czterdziestostopowych kontenerów. Jego ponowne włączenie do służby ma poprawić regularność i tempo dostaw między Królewcem a Petersburgiem.
Niemniej, warto zauważyć, że już wcześniej pojawiały się takie informacje, które donosiły o nowych statkach obsługujących eksklawę. Albo z tych zapowiedzi nic nie wynikało, albo po kilku rejsach statki były "przesuwane" na bardziej rentowne linie. W minionym miesiącu odnotowano również większą niż zwykle liczbę chińskich statków, które zawinęły do portów eksklawy królewieckiej.