Zdjęcie: Ferryshipingnews
23-03-2023 11:25
Największy kaliningradzki pracodawca, holding samochodowy Avtotor przystąpił do realizacji kolejnego projektu produkcyjnego - rozpoczął testowy montaż ciężarówek. Według zarządzających holdingiem, firma montuje ciężarówki o masie od 3,5 do 12 ton, a wraz z samochodami wyposażonymi w silniki spalinowe, planuje się produkcję komercyjnych modeli elektrycznych. Certyfikacja ciężarówek już trwa, a produkcja rozpocząć się ma w drugim kwartale 2023 roku.
Andriej Tołstobrow, dyrektor Kaliningrad Automotive Industry SA, powiedział, że w sumie Avtotor zamierza w tym roku złożyć około 80 000 samochodów, z czego około 5 000 to modele komercyjne. Około 70% samochodów będzie chińskiej marki Kaiyi, reszta - innych, nadal nie wymienionych z nazwy, marek. Przypomnijmy, że do ogłoszenia umowy z kolejnymi trzema firmami z Chin doszło w końcu lutego.
Jednak tutaj kłania się kolejna kwestia, o której już wspominaliśmy na naszych łamach - kwestia transportu morskiego i tranzytu kolejowego, które są wyraźną pietą achillesową całego projektu. Wprawdzie wcześniej władze informowały, że transport Avtotora ma przebiegać tranzytem przez Litwę, to ostatnie zmiany w kierunkach transportu towarowego mówią o innych rozwiązaniach. Także dzisiaj doszedł kolejny problem z tego zakresu. Oboronlogistics LLC, firma zajmująca się transportem morskim poinformowała, że prom kolejowy „Bałtijsk” powinien wrócić na linię żeglugową w pierwszej dekadzie kwietnia.
„Powrót promu na linię Ust-Ługa-Bałtijsk jest niecierpliwie oczekiwany przez spedytorów zarówno w Rosji, jak i w Kaliningradzie. Jego brak znacząco wpływa na natężenie ruchu. W końcu tylko w jednym rejsie ten trzypokładowy statek zabiera na pokład 120-140 wagonów”- podało biuro prasowe armatora. Co istotne statek ten wybudowany w 1986 roku, od 2006 roku obsługiwał rejsy pomiędzy portami Ust-Ługa a Bałtijskiem. Od stycznia tego roku statek znajduje się w stoczni. Ze względu na zużycie statku, które wymagało zamówienia nowych podzespołów i mechanizmów, termin powrotu promu zmieniał się już kilkakrotnie. Jednak przypadek tego jednego promu wskazuje, jak słabym ogniwem jest transport morski do i z eksklawy, gdzie brak jednego promu wpływa istotnie na całość przepływów towarów.