Zdjęcie: Skoda Group
27-08-2024 08:11
Około 400 mln euro z funduszy Unii Europejskiej czeka obecnie na rozdysponowanie przez łotewskie Ministerstwo Transportu. Większość tych pieniędzy była przeznaczona na inwestycje w sektorze kolejowym, ale jest jasne, że nie będą one mogły zostać wykorzystane w wyznaczonym okresie.
Pieniądze zostaną ponownie rozdzielone na projekty, w tym przeżywający kłopoty projekt „Rail Baltica” i przebudowę głównego dworca kolejowego w Rydze, który na razie pozostaje niedokończony. Jednak według mediów wśród polityków koalicji rządowej pojawiły się głębokie nieporozumienia w tej sprawie. Decyzje muszą zostać podjęte we wrześniu, a opóźnienie jednego ministerstwa może wpłynąć na redystrybucję wszystkich pozostałych pieniędzy.
Który z planów projektu kolejowego Rail Baltica musi zostać zbudowany do 2030 r. jako pierwsza faza realizacji? Decyzja ta jest dyskutowana od prawie roku, ale wciąż nie została podjęta. Kolejny termin wyznaczono na koniec września, kiedy to propozycje muszą znaleźć się w agendzie obrad rządu. Najnowsza decyzja Komisji Europejskiej jest wyraźnym potwierdzeniem, że przynajmniej na pierwszym etapie Łotwa nie otrzyma pieniędzy z funduszy europejskich na wszystkie swoje pierwotne plany infrastrukturalne dla stolicy Łotwy. Odrzucono finansowanie połączeń z lotniskiem, Dworcem Centralnym i mostem nad Dźwiną w Rydze, gdzie wiosną tego roku w pośpiechu zainstalowano już pierwsze filary.
Obecnie Ministerstwo Transportu poszukuje 131 milionów euro na ukończenie południowej części Dworca Centralnego. Ma nadzieję, że na potrzeby „Rail Baltica” będzie można przekazać pieniądze otrzymane wcześniej z funduszy europejskich i Funduszu Odbudowy. Obecnie zamrożonych jest około 400 milionów euro. Istnieją jednak również opóźnienia w przygotowywaniu dokumentów, aby pieniądze mogły zostać ponownie rozdzielone. Na przykład plan rozwoju infrastruktury kolejowej na lata 2023-2027 nie został jeszcze zatwierdzony - pomimo faktu, że jesteśmy już w drugiej połowie 2024 roku. Bez tego planu Europa nie dokona płatności. Na początku września na stole rządowym powinny znaleźć się również zmiany w ustawie „Rail Baltica”. Określiłyby one dokładnie, jakie decyzje na jakim szczeblu podlegają negocjacjom.
Wkrótce w ramach działań Ministerstwa Transportu planowany jest audyt zarządzania kontraktami na budowę dworca głównego w Rydze i terminalu przy lotnisku podpisanymi przez EdzL, a także ocena sposobu zarządzania kontraktami projektowymi przez RB Rail. Niezależnie od wniosków, jest mało prawdopodobne, aby zwiększyło to szanse na to, że Rail Baltica będzie gotowa do 2030 r., co pozostaje docelową datą zakończenia pierwszej fazy projektu.