Zdjęcie: Pixabay
03-02-2025 11:33
Ostatnio informowaliśmy w dużym powodzeniu wspólnego projektu spółek kolejowych państw bałtyckich, czyli uruchomieniu pasażerskiego połączenia kolejowego z Wilna przez Rygę do Tallinna. Tymczasem w cieniu przewozów pasażerskich, testowano również przewozy towarowe na kolejach Litwy, Łotwy i Estonii, które przeprowadzał litewski operator LTG Cargo. Firma z powodzeniem przeprowadziła pierwszy testowy przewóz przez kraje bałtyckie do estońskiego portu Muga, stosując standardy Unii Europejskiej i eliminując konieczność korzystania z rosyjskich systemów wymiany danych.
Minister transportu Litwy Eugenijus Sabutis podkreślił znaczenie tego kroku dla bezpieczeństwa narodowego, porównując go do testu izolacji systemu energetycznego. Skład testowy składał się z 15 wagonów – 10 platform do transportu naczep i 5 przeznaczonych dla kontenerów. Pociąg wyruszył z Palemonas koło Kowna i już następnego dnia dotarł do Mugi. Port Muga to największy estoński terminal towarowy, obsługujący rocznie ponad 2 mln ton ładunków kontenerowych. Test obejmował transport kontenera i naczepy oraz manewry składu na torach stacyjnych i terminalowych.
LTG Cargo dąży do uproszczenia procedur i dostosowania ich do standardów europejskich. Obecnie w rosyjskich systemach konieczne jest podawanie nadmiernej ilości danych technicznych, co spowalnia operacje. Eliminacja tych wymagań poprawi efektywność przewozów. Warto przypomnieć, że litewska spółka działa także w Polsce i na Ukrainie, zatrudniając 1,7 tys. specjalistów. Wzrost znaczenia kolei podkreśla również projekt „Rail Baltica” – strategiczna inwestycja UE, łącząca kraje bałtyckie z Polską i resztą Europy.
I tutaj pojawiły się wyniki badania opinii publicznej na temat projektu. Badania „Norstat” pokazują, że społeczeństwo dostrzega rolę „Rail Baltica” w transporcie wojskowym i bezpieczeństwie. Na Litwie 72% respondentów uznało ten aspekt za kluczowy, na Łotwie – 60%, a w Estonii – 52%. Integrację z europejską siecią kolejową popiera 68% mieszkańców regionu, co jest porównywane do wprowadzenia euro. Krytykowane są jednak opóźnienia w realizacji projektu – 67% respondentów wskazuje na polityczną odpowiedzialność za wolne tempo decyzji. Pomimo tego, „Rail Baltica” pozostaje największym projektem kolejowym w historii krajów bałtyckich, a jego ukończenie wzmocni ich integrację z Zachodem oraz zdolności logistyczne i obronne całego regionu. Przypomnijmy, że niedawno opublikowaliśmy nowy podcast dotyczący "Rail Baltica".