geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Łotewski wniosek do Funduszu Mobilności Wojskowej UE

Dodał: Andrzej Widera

09-05-2022 08:48


Pięć milionów euro dla Łotwy, 31 milionów euro dla Estonii i 73 miliony euro dla Litwy - to kwoty, o które państwa bałtyckie ubiegają się z nowo utworzonego Funduszu Mobilności Wojskowej Unii Europejskiej (UE). Spośród 14 krajów UE, które ubiegały się o środki finansowe, tylko Węgry mają projekt o mniejszej wartości niż Łotwa. Kolejne 13 państw członkowskich w ogóle nie złożyło wniosku.

Na Łotwie testowano i zwiększano możliwości przyjęcia wojsk sojuszniczych i sprzętu, w tym transportu kolejowego. Okazało się, że stanowi to spore wyzwanie. Poprawiono infrastrukturę, aby umożliwić transport koleją ładunków wojskowych w pobliże bazy Adazi. Obecnie rozwiązania w kwestii mobilności wojskowej - zdolności do szybkiego przemieszczania sprzętu wojskowego, uzbrojenia i zaopatrzenia - stały się jeszcze bardziej naglące.

W przeciwieństwie do Ukrainy, Łotwa ma trudniejszy teren do manewrów wojskowych. Podobnie rozwinięta jest sieć kolejowa. W 2019 r. ministerstwa transportu i obrony uzgodniły listę prawie 30 obiektów, które mogą zostać objęte funduszem mobilności wojskowej. Fundusz Mobilności Wojskowej Unii Europejskiej to nowy sposób wspierania państw członkowskich w rozwoju infrastruktury transportowej, która służy zarówno potrzebom cywilnym, jak i wojskowym.

"Nasz wniosek został złożony przed wojną na Ukrainie. Kiedyś patrzyliśmy na Rail Baltica bardziej jak na projekt mobilności wojskowej, który mógł zostać zakwalifikowany, teraz patrzymy na całą infrastrukturę transportową na Łotwie, którą powinniśmy wzmocnić, aby zapewnić funkcjonowanie infrastruktury o godzinie W" - powiedział minister transportu Łotwy Tālis Linkaits.

Wniosek Łotwy obejmuje włączenie funkcji wojskowych do projektów budowlanych trzech obiektów w ramach Rail Baltica. Dodatkowe projekty zostaną opracowane dla przeprawy przez Dźwinę w Salaspils (połączony most drogowy i kolejowy) oraz dla terminali przeładunkowych w Salaspils i na lotnisku w Rydze.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021