geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Logistyczny impas Królewca, a rządowe obietnice

Andrzej Widera

04-08-2025 09:16


Minione dni dostarczyły wiadomości na temat prób rozwiązania problemu logistycznego eksklawy królewieckiej, który trwa już od miesiąca. Jak podały media lokalne, sprawą wreszcie zajął się podobno rząd w Moskwie. Według tych informacji, premier Rosji Michaił Miszustin zlecił resortom "poprawę dostępności transportowej obwodu królewieckiego".

Ministerstwa transportu, finansów oraz przemysłu i handlu - a tym ostatnim kieruje były gubernator obwodu, Anton Alichanow - mają do 1 listopada 2025 roku przygotować raport dotyczący m.in. wsparcia logistycznego regionu, zwłaszcza w kontekście przewozu towarów. To co budzi zdziwienie, to fakt, że pod uwagę mają zostać wzięte także projekty modernizacji taboru tramwajowego i infrastruktury miejskiej w Królewcu.

Władze w Moskwie oczywiście twierdzą, że zapewnienie stabilnych połączeń transportowych z resztą kraju ma bezpośrednie przełożenie na rozwój gospodarczy regionu i jakość życia mieszkańców. Jednak tutaj znów warto zwrócić uwagę na niuanse. Grigorij Karasin, przewodniczący komisji ds. międzynarodowych Rady Federacji, powiedział, że ze względu na ograniczenia w tranzycie lądowym przez Litwę, konieczne jest utrzymanie i dotowanie połączeń morskich i lotniczych.

W tym przekazie propagandowym, ograniczenia wynikające z sankcji UE skutkują tym, że część towarów nie może być przewożona drogą lądową. Co istotne, znów to Litwa - a nie UE - jest oskarżana o to, że dodatkowo ograniczyła w 2025 roku limity tranzytu kolejowego o 20 tys. ton. Obecnie około 60 procent ładunków transportowanych jest drogą morską, jednak kilka statków wycofało się z tej trasy, a część promów znajduje się w remoncie.

Tymczasem kilka godzin po tej wiadomości pojawiła się inna informacja, która budzi pewne wątpliwości. Otóż w wydanym komunikacie, grupa Fesco, której właścicielem jest rosyjski Rosatom, a która planuje przejęcie portu w stolicy eksklawy, zapewnia, że niemal podwoiła liczbę kontenerów przewożonych między Królewcem a Petersburgiem. W pierwszym półroczu 2025 roku podobno przetransportowano 15,7 tysiąca kontenerów, co oznacza wzrost o 90 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdecydowana większość ładunków to produkty krajowe: materiały budowlane, żywność i artykuły dziecięce. Fesco informuje także o rekordowym wyniku planowanym na lipiec. Budzi to pewne zastrzeżenia, które nie dotyczą tylko ograniczenia liczby dostępnych statków.

Jednak media lokalne przy tym zauważają, że mimo to, wciąż utrzymuje się nierównowaga w ruchu towarowym. Według danych, z Królewca wypływa znacznie mniej ładunków niż do niego dociera, a różnica ma wynosić od dwóch do czterech razy. Co warte podkreślenia to fakt, że ta sytuacja utrzymuje się od początku 2023 roku. 


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024