Zdjęcie: Flickr
01-04-2022 11:08
LTG Infra, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, podpisała umowę z włoską firmą Rizzani de Eccher na budowę mostu kolejowego Rail Baltica nad Wilią koło Janowa (Jonava). Umowa została podpisana po otrzymaniu raportu Rządowej Komisji Bezpieczeństwa Narodowego (NSC) potwierdzającego zgodność działań włoskiej firmy z narodowymi interesami bezpieczeństwa. Wartość transakcji to prawie 64 mln EUR bez VAT .
„Most kolejowy nad Wilią to nie tylko wyjątkowa konstrukcja Rail Baltica pod względem inżynierskim i technicznym. Obiekt ten jest szczególnie ważny podczas realizacji projektu i budowy linii kolejowej w kierunku granicy z Łotwą – mówi Karolis Sankovski, prezes LTG Infra. Szacowany czas trwania prac na moście Wilii to 2,5 roku.
Nowy most kolejowy będzie najdłuższy nie tylko na Litwie, ale także w krajach bałtyckich. Jego długość sięgnie 1510 metrów. Most będzie przechodził przez obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000, dlatego szczególną uwagę zwraca się na środowisko. W celu uniknięcia wpływu na bioróżnorodność Wilii prace w strefie ochronnej Wilii nie będą prowadzone podczas migracji ryb i tarła. Projekt mostu nie zakładał inwazyjnych rozwiązań w korycie rzeki - podpory mostu nie będą budowane w wodzie, więc nad rzeką zostanie zachowany dystans do 150 metrów.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej europejskiej dwutorowej linii kolejowej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.