Zdjęcie: Pixabay
09-01-2023 08:39
Koleje litewskie spodziewają się ograniczenia tranzytu towarowego do obwodu kaliningradzkiego - mówił o tym litewski minister komunikacji i transportu Marius Skuodis na antenie stacji radiowej Žinių radijas. Litwa już od początku roku zauważa tendencję do zmniejszania przewozów towarowych do tej rosyjskiej eksklawy.
„W przypadku kolei litewskich planujemy dalsze ograniczenie tranzytu towarowego do obwodu kaliningradzkiego, ponieważ na podstawie statystyk tranzytowych widzimy przesłanki do takiego procesu” - mówił Skuodis. Minister stwierdził, że tranzyt towarów i przewóz pasażerów do obwodu kaliningradzkiego odbywa się normalnie. „Wszystkie nasze służby odpowiedzialne za tranzyt ściśle ze sobą współpracują i zapewniają stabilny transport towarów, które nie są ujęte na listach sankcyjnych (...) Tranzyt pasażerski jest określony umowami UE z Rosją. Te umowy faktycznie realizujemy – podkreślił.
Warto w tym miejscu zauważyć, że w końcu grudnia Kotryna Dzikaraitė, rzeczniczka prasowa Kolei Litewskich (Lietuvos geležinkelių LTG) mówiła, że sądząc po wynikach sierpnia-października, wielkość przewozów towarowych między Rosją a Obwodem Kaliningradzkim pozostaje stabilna i wynosi około 0,3 mln. ton miesięcznie.
"Obecnie część towarów przewożona pomiędzy Federacją Rosyjską a Obwodem Kaliningradzkim przez terytorium Litwy realizowana jest z wykorzystaniem przedpłat dokonanych przez klientów LTG Cargo z Rosji i Białorusi przed początkiem września. Tak jak wcześniej, za większość ładunków w tranzycie płacą klienci z krajów innych niż Rosja i Białoruś - powiedziała Dzikaraitė. Rzeczniczka LTG powiedziała też, że w 2022 roku przez Litwę między kontynentalną częścią Federacji Rosyjskiej a Obwodem Kaliningradzkim było wolno przewieźć 3,1 mln ton podstawowych towarów, natomiast w okresie styczeń-listopad br. przewieziono prawie 1,8 mln ton towarów.