Zdjęcie: Flickr
28-12-2024 12:00
Od kilku dni uwaga mediów zwrócona jest na Estonię i Finlandię, których podmorski kabel energetyczny Estlink 2 padł ofiarą sabotażu. Dzisiaj, fińska policja poinformowała, że tankowiec Eagle S, który zerwał kabel, zawinie dzisiaj do krajowego portu Kilpilahti w Porvoo. Jak poinformowała policja, statek został skonfiskowany przez Centralną Policję Kryminalną.
W tym celu statek wyruszył do tego portu o 10:50 rano. Trwające śledztwo zostanie wznowione po zacumowaniu statku w porcie. Z kolei portal Helsingin Sanomat w swoim artykule opisał okoliczności, w których doszło do podjęcia decyzji władz Finlandii o zajęciu podejrzanego statku, który jak podały wczoraj media, był również wyposażony w specjalistyczny sprzęt wywiadowczy i nasłuchowy.
Według tego artykułu, rząd Finlandii w porozumieniu z prezydentem kraju, zdecydował się zatrzymać tankowiec Eagle S, gdy zaistniało realne zagrożenie, że ten oprócz kabla podmorskiego Estlink 2 może uszkodzić również kabel Estlink 1 oraz ponownie gazociąg Balticconnector, który został uszkodzony w październiku ubiegłego roku przez chiński statek towarowy Newnew Polar Bear. W tym celu zdecydowano zająć statek przez fińskie jednostki specjalne desantowane z helikopterów.
Tymczasem Alexander Lott, estoński ekspert prawa morskiego, zauważa, że zatrzymanie statku, który uszkodził kable na Zatoce Fińskiej, przez władze fińskie tworzy precedens mogący wprowadzić jaśniejsze interpretacje do międzynarodowego prawa morskiego w podobnych przypadkach. Jest to bardziej zdecydowana postawa niż to miało miejsce rok wcześniej w przypadku NewNew Polar Bear, który uszkodził Balticconnector. Według eksperta, fińskie i estońskie władze nie były wtedy po prostu przygotowane na taką sytuację.
„Postępowanie Finlandii w tej sprawie stanowi w pewnym sensie precedens prawny. Zobaczymy, czy doprowadzi to do sporu prawnego między Finlandią a państwem bandery statku. Jeśli tak, to będzie to raczej pozytywne, ponieważ w takim procesie, czy to przed sądem międzynarodowym, czy sądem prawa morskiego, możliwe będzie uzyskanie istotnych wyjaśnień i interpretacji prawa morskiego” – powiedział Lott.
„Fińskie służby przyłapały sprawcę na gorącym uczynku – zauważono, jak w trakcie rejsu wlecze się za nim łańcuch kotwiczny, co dało podstawy do bardziej aktywnego działania. Zgodnie z międzynarodowym prawem morskim, jeśli widzisz popełniane przestępstwo lub istnieją mocne podejrzenia, masz mocne uprawnienia do reakcji” – powiedział Jüri Saska, były dowódca estońskiej marynarki wojennej.