geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Druzgocące wnioski raportu o łotewskim odcinku Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

15-11-2024 10:24


Biorąc pod uwagę, że dotychczas przyznane i potencjalnie nadal pozyskiwane finansowanie UE na transeuropejski projekt kolejowy „Rail Baltica” najprawdopodobniej nie pokryje wszystkich kosztów pierwszego etapu projektu na Łotwie, rozważana jest możliwość pożyczenia brakujących środków w wysokości co najmniej 1 miliarda euro - powiedział Ints Dālderis, doradca premier Eviki Siliny.

„Myślę, że nie możemy pożyczyć więcej niż 1 miliard” – przyznał szef doradcy rządu, prosząc o określenie, ile kosztuje pożyczenie na pierwszy etap projektu „Rail Baltica”. Według szacunków Ministerstwa Transportu na realizację pierwszej rundy brakuje obecnie około 4 miliardów euro.

Tymczasem komisja śledcza Saeimy ds. Rail Baltica przedstawiła raport, który krytycznie ocenia zarządzanie projektem i wskazuje na liczne zaniedbania. Najważniejsze zarzuty dotyczą m.in. braków kompetencji i błędy w zarządzaniu co powodowało, że ministerstwo transportu celowo dezinformowało rząd, zaniżając koszty projektu i ryzyka dotyczące możliwości uzyskania finansowania z Unii Europejskiej. Kolejny zarzut dotyczy niedostatecznego nadzoru rządu nad projektem. Zaufanie do ministerstw transportu i finansów pozwoliło na ukrywanie problemów. Ministerstwo finansów przez lata (do 2022 roku) nie sprawowało kontroli nad kosztami, co umożliwiło ukrycie wzrostu wydatków o około miliard euro. rządu

Trzeci zarzut omawia problemy z planowaniem: w 2015 roku zatwierdzono trasę bez ukończenia analizy technicznej. Alternatywne warianty trasy zostały odrzucone bez wyjaśnień. Kluczowe założenia projektu zmieniano aż 120 razy w ostatnich latach, co świadczy o braku spójnej wizji.Raport dostrzega również fakt, że mimo podpisania umowy na budowę głównego odcinka w 2022 roku, prace nie ruszyły. Projekty techniczne są wciąż niekompletne, a proces wykupu gruntów – nierozstrzygnięty.

Podsumowując, projekt Rail Baltica na Łotwie znajduje się w kryzysie zarządzania. Braki kompetencyjne, dezinformacja i brak nadzoru doprowadziły do opóźnień i wzrostu kosztów. Komisja śledcza ocenia, że cel uruchomienia połączenia w 2030 roku jest mało realny. Aby uratować projekt, Łotwa musi niezwłocznie wprowadzić większą przejrzystość działań, usprawnić zarządzanie i zabezpieczyć finansowanie.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024