geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Zakup gruntów pod Rail Baltic jest opóźniony o pięć lat

Dodał: Andrzej Widera

15-10-2021 12:15


Jak wynika z nowego raportu estońskiego Narodowego Urzędu Kontroli (NAO), zakup gruntów dla projektu kolejowego Rail Baltic jest opóźniony o pięć lat. Do tej pory tylko jedna czwarta potrzebnej ziemi została zakupiona przez państwo. Tylko 6 procent ziemi zostało nabyte w najbardziej zaludnionym regionie Harju. W raporcie stwierdzono, że jest to „niepokojące” pod względem harmonogramu i budżetu, ponieważ nieruchomości w Harju kosztują więcej niż gdzie indziej, a państwu trudniej jest je kupić.

Ponadto dane Zarządu ds. Gruntów pokazują, że ceny transakcji gruntami wzdłuż planowanej linii kolejowej w Parnawie, Rapli i hrabstwie Harju wzrosły o ponad 50 procent od 2014 r., kiedy planowano budżet projektu. Tylko 28 procent wszystkich nieruchomości - gruntów - zostało nabytych. Budżet na ten cel wynosi 29,1 mln euro, ale do tej pory wykorzystano tylko 11 procent.

W raporcie, będącym okresowym przeglądem realizacji projektu w Estonii, stwierdzono, że zakup działki przez państwo zajmuje średnio 13 miesięcy.Ponieważ budżet estońskiego odcinka Rail Baltica nie został zaplanowany na lata poprzedzające zakończenie projektu, „nie można również ocenić, czy budżet został przekroczony”. "Budżet został zawyżony przez rozszerzenie działań projektowych i ogólny wzrost cen" - czytamy w raporcie.

Na przykład powstanie lokalnych stacji zwiększa koszt o około 16 milionów euro, a rozbudowa terminali pasażerskich w Parnawie i Ülemiste ma zwiększyć koszt o 49 milionów euro. Na początku tego miesiąca minister gospodarki i infrastruktury Taavi Aas  oszacował, że deficyt budżetowy estońskiej części projektu Rail Baltica może wynieść 300-500 mln euro do 2030 roku.

NAO zalecił ministrowi aktualizację budżetu Rail Baltica w odniesieniu do odcinka kolejowego w Estonii do czasu prawdopodobnego zakończenia budowy. Minister powiedział, że nowy poprawiony kosztorys jest przygotowywany tylko do 2026 roku, chociaż jest jasne, że projekt nie zostanie ukończony do tego czasu.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021