Zdjęcie: Wikipedia
13-06-2025 08:15
Mimo że zasadnicze prace budowlane nad głównym odcinkiem Rail Baltica ruszą dopiero w przyszłym roku, Estonia już teraz może pochwalić się istotnymi osiągnięciami. Gotowe są wszystkie siedem przejść ekologicznych oraz szesnaście z planowanych dwudziestu sześciu skrzyżowań. W czwartek w Tallinnie otwarto pierwszy element międzynarodowego terminala pasażerskiego Linda na Ülemiste – nowy peron, który stanowi jeden z widocznych znaków postępu inwestycji. Według Silvii Pärmann, rzeczniczki Rail Baltic Estonia, najintensywniejszy etap budowy przypadnie na lata 2026–2030, a prace zostały rozplanowane etapowo.
W maju podpisano dwie strategiczne umowy z międzynarodowymi konsorcjami, które obejmują budowę kluczowych odcinków głównej trasy w Estonii. Kontrakt o wartości 394 milionów euro dotyczy infrastruktury torowej między Ülemiste a Parnawą oraz pełnej konstrukcji między Tootsi a Parnawą. Drugi kontrakt, wart 332 miliony euro, obejmuje całościową realizację odcinka Parnawa–Ikla. Przewodzącym partnerem tego aliansu jest francuska firma Bouygues Travaux Publics. „Po podpisaniu umowy rozpocznie się około roczny etap przygotowawczy, w trakcie którego opracowany zostanie szczegółowy plan robót, doprecyzowane zostaną rozwiązania techniczne oraz przygotowane harmonogramy budowy,” tłumaczy Pärmann.
W maju zawarto także umowę na projektowanie trasy Soodevahe–Muuga, a sam odcinek wraz z połączeniem do portu Muuga ma zostać oddany do użytku w 2030 roku. Terminal Ülemiste będzie gotowy dwa lata wcześniej – w 2028. Pełne otwarcie Rail Baltica zaplanowane jest na czwarty kwartał 2030 roku. Wówczas ruszyć ma zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Choć Estonia trzyma się ustalonego harmonogramu, to pojawiły się wątpliwości co do terminowości prac po stronie Łotwy, która rozważa przesunięcie ukończenia swojej części projektu nawet do 2035 roku. Estoński premier Kristen Michal zapewnił jednak, że jego kraj nie zamierza zbaczać z kursu. „Jeśli będzie to konieczne, jesteśmy gotowi prowadzić prace budowlane również po łotewskiej stronie granicy,” powiedział pod koniec maja, odnosząc się do wcześniejszych spekulacji.