Zdjęcie: Wikipedia
29-11-2023 08:10
Wczoraj Sąd Administracyjny w Rydze odrzucił wniosek o zawieszenie decyzji Biura Nadzoru Zakupów (IUB), na mocy której spółki tureckie zostały wykluczone z udziału w przetargu na budowę głównej linii "Rail Baltica". Ta ważna decyzja może otworzyć wreszcie realizację odcinka łotewskiego i tak już opóźnionego projektu.
Mimo wyroku tureckie firmy mają zamiar nadal toczyć spó sądowy, jednak tym razem nie mogą wstrzymywać dalszego procesu i mogą ubiegać się tylko o ewentualne odszkodowanie. Spółka Europejskie Linie Kolejowe (Eiropas Dzelzceļa līnijas EDL) chce jak najszybciej zawrzeć umowę z francuskimi, polskimi i włoskimi zwycięzcami przetargu. Może to nastąpić już w tym roku, z myślą o rozpoczęciu pełnej budowy w przyszłym roku.
"Jesteśmy opóźnieni w procesie przetargowym. Procedura przetargowa była skomplikowana. Teraz mamy wszystko, czego potrzebujemy, aby rozpocząć prace. Mamy fundusze, mamy plany budowy, mamy niezbędną przestrzeń" - powiedział Kaspars Vingris, prezes zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Francuska, polska i włoska spółka joint venture E.R.B. Rail Baltica JV zdobyła prawo do budowy głównej linii Rail Baltica w przetargu rozstrzygniętym na początku września. Budowa głównej linii ma rozpocząć się w kierunku południowym lub litewskim, ponieważ jest ona najbardziej gotowa pod względem technicznym, a także strategicznie ważna dla jak najszybszego połączenia z Europą, podały Europejskie Linie Kolejowe. Pierwsze prace budowlane planowane są w Bauska w pobliżu Iecavy.