Zdjęcie: Pixabay
01-12-2022 15:32
Dzisiaj Komisja Ekonomiczna z udziałem członków Komisji Przyszłości, Komisji Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony litewskiego Seimasu przeprowadziła przesłuchania „W sprawie powiązań spółek kolejowych Grupy LTG z Rosją i Białorusią” zgodnie z procedurą kontroli parlamentarnej.
W przesłuchaniach wzięli udział minister transportu Marius Skuodis, wiceminister transportu Loreta Maskaliovienė, dyrektor generalny AB Lietuvos Geležinkeliai Egidijus Lazauskas, dyrektor firmy „Business Resilience” Edvinas Kerza, inni przedstawiciele ministerstwa i AB Lietuvos Geležinkeliai (LTG). Członkom komisji wyjaśniono, że zarządzanie ruchem kolejowym na Litwie zapewniają wyłącznie Koleje Litewskie, a wszystkie systemy zarządzania ruchem należą do LTG. Nie ma możliwości zdalnego połączenia z zarządzaniem systemem.
Na posiedzeniu poinformowano o flocie wagonów towarowych LTG, które obecnie są w Rosji. Według podanych danych, wagony LTG od 7 marca br. nie są wysyłane do Rosji i Białorusi. Następnie wstrzymano udostępnianie wszystkich wagonów należących do spółki do ogólnego użytku do załadunku i transportu zarówno na Białoruś i do Rosji, jak i do innych krajów w tranzycie przez te kraje. Wagony, które były wcześniej w Rosji, wracają na Litwę: przed wojną w Rosji było około 800 wagonów LTG, teraz jest ich 37, liczba ta jest dalej zmniejszana. Żaden z pozostałych 37 wagonów nie nadaje się do przewozu sprzętu wojskowego.
Kazys Starkevičius, przewodniczący sejmowej Komisji Ekonomicznej, podkreślił, że konieczne jest zminimalizowanie wszelkich połączeń kolei litewskich z systemami kolejowymi Rosji i Białorusi. Konieczna jest także rozbudowa i modernizacja infrastruktury publicznej kolei litewskich: torów, środków trakcyjnych i taboru oraz przyspieszenie ich integracji z sieciami kolejowymi Europy Zachodniej.