geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Unijne plany rozbudowy kolei 1435 mm na Ukrainie

Dodał: Andrzej Widera

12-07-2023 13:06


Komisja Europejska wraz z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym opracowała strategię integracji systemów kolejowych Ukrainy i Mołdawii z systemem europejskim, w tym przejścia na europejski tor o szerokości 1435 mm. W oświadczeniu KE podkreśla się, że sektor kolejowy jest ważnym łańcuchem logistycznym, a zatem warunkiem wstępnym dla przyszłych inwestycji na Ukrainie i w Mołdawii.

„Ze względu na konsekwencje obecnego konfliktu można spodziewać się, że na Ukrainie i w Mołdawii nastąpią istotne przemiany gospodarcze, które przyczynią się do dalszej integracji z UE, wzmocnienia więzi transgranicznych, zwiększenia spójności społecznej i rozwoju gospodarczego.Transport kolejowy może odegrać kluczową rolę w tej transformacji” – czytamy w Strategii.

Głównym wyzwaniem jest konieczność budowy nowej sieci magistralnej o rozstawie torów 1435 mm na Ukrainie i w Mołdawii, która będzie funkcjonowała równolegle z obecną siecią o rozstawie 1520 mm. Jednocześnie tor 1435 mm będzie przeznaczony do transportu dużych prędkości. Są to międzynarodowe pociągi pasażerskie, Intercity, przewóz ładunków w kontenerach i na platformach. Istniejący tor o szerokości 1520 mm będzie obsługiwał wolniejszy ruch. Są to lokalne i regionalne pociągi pasażerskie, towarowe. Rozbudowa sieci magistrali 1435 mm przebiegać będzie w trzech etapach – z zachodu na wschód.

W I etapie nastąpi budowa toru 1435 mm od granicy z Polską (Mościska) do Lwowa oraz w Mołdawii od Kiszyniowa do granicy z Rumunią. W II etapie budowa toru 1435 mm obejmie odcinek między Lwowem a Kijowem, utworzenie drugiego szlaku kolejowego na północy Ukrainy - z Polski (Dorohusk) do Kijowa i łączącego Lwów z Czopem na Zakarpaciu. W ostatnim etapie nastąpić ma przedłużenie eurotoru z Kijowa na wschód – do Charkowa i Dniepru oraz rozbudowa sieci na zachodzie i południu Ukrainy: z Polski (Rawa-Ruska) do Lwowa, ze Lwowa – do granicy z Rumunią (przez Iwano-Frankiwsk i Czerniowce), z Odessy do Kiszyniowa. W przyszłości możliwa jest rozbudowa sieci kolejowej 1435 mm do takich miast jak Zaporoże, Chersoń, Mikołajów, Mariupol, Donieck, Ługańsk i Sewastopol. Łączny koszt trzech etapów to ok. 11,5 mld euro (pierwszy – 700 mln euro, drugi – 5,9 mld euro, trzeci – 4,9 mld euro).
 


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021