geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Unijne plany rozbudowy kolei 1435 mm na Ukrainie

Dodał: Andrzej Widera

12-07-2023 13:06


Komisja Europejska wraz z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym opracowała strategię integracji systemów kolejowych Ukrainy i Mołdawii z systemem europejskim, w tym przejścia na europejski tor o szerokości 1435 mm. W oświadczeniu KE podkreśla się, że sektor kolejowy jest ważnym łańcuchem logistycznym, a zatem warunkiem wstępnym dla przyszłych inwestycji na Ukrainie i w Mołdawii.

„Ze względu na konsekwencje obecnego konfliktu można spodziewać się, że na Ukrainie i w Mołdawii nastąpią istotne przemiany gospodarcze, które przyczynią się do dalszej integracji z UE, wzmocnienia więzi transgranicznych, zwiększenia spójności społecznej i rozwoju gospodarczego.Transport kolejowy może odegrać kluczową rolę w tej transformacji” – czytamy w Strategii.

Głównym wyzwaniem jest konieczność budowy nowej sieci magistralnej o rozstawie torów 1435 mm na Ukrainie i w Mołdawii, która będzie funkcjonowała równolegle z obecną siecią o rozstawie 1520 mm. Jednocześnie tor 1435 mm będzie przeznaczony do transportu dużych prędkości. Są to międzynarodowe pociągi pasażerskie, Intercity, przewóz ładunków w kontenerach i na platformach. Istniejący tor o szerokości 1520 mm będzie obsługiwał wolniejszy ruch. Są to lokalne i regionalne pociągi pasażerskie, towarowe. Rozbudowa sieci magistrali 1435 mm przebiegać będzie w trzech etapach – z zachodu na wschód.

W I etapie nastąpi budowa toru 1435 mm od granicy z Polską (Mościska) do Lwowa oraz w Mołdawii od Kiszyniowa do granicy z Rumunią. W II etapie budowa toru 1435 mm obejmie odcinek między Lwowem a Kijowem, utworzenie drugiego szlaku kolejowego na północy Ukrainy - z Polski (Dorohusk) do Kijowa i łączącego Lwów z Czopem na Zakarpaciu. W ostatnim etapie nastąpić ma przedłużenie eurotoru z Kijowa na wschód – do Charkowa i Dniepru oraz rozbudowa sieci na zachodzie i południu Ukrainy: z Polski (Rawa-Ruska) do Lwowa, ze Lwowa – do granicy z Rumunią (przez Iwano-Frankiwsk i Czerniowce), z Odessy do Kiszyniowa. W przyszłości możliwa jest rozbudowa sieci kolejowej 1435 mm do takich miast jak Zaporoże, Chersoń, Mikołajów, Mariupol, Donieck, Ługańsk i Sewastopol. Łączny koszt trzech etapów to ok. 11,5 mld euro (pierwszy – 700 mln euro, drugi – 5,9 mld euro, trzeci – 4,9 mld euro).
 


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024