Zdjęcie: Flickr
19-01-2023 11:12
Jak wynika z oświadczenia Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy od października 2022 roku Rosja celowo sabotuje inspekcje statków na Bosforze w ramach „umowy zbożowej”, co skutkuje niezmiennie dużą kolejką ponad 100 statków, które czekają na załadunek ukraińskiego zboża.
Według ministerstwa od 1 sierpnia 2022 roku z portów Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj) wyeksportowano 17,8 mln ton ukraińskich produktów rolnych na 659 statkach do 40 krajów świata. W sumie od początku prac „Inicjatywy Zbożowej” trzy porty wysłały 659 statków z żywnością do krajów Afryki, Azji i Europy.
„W warunkach pełnego funkcjonowania inicjatywy zbożowej wolumen ukraińskiego eksportu na rynki światowe powinien był wynieść 25-29 mln ton. Tym samym od października ukraińskie porty są zmuszone do pracy na połowie swojej przepustowości, a wielkość eksportu zmniejszyła się o 3 mln ton miesięcznie. Głównym powodem jest celowe sabotowanie przez stronę rosyjską inspekcji statków na Bosforze, co prowadzi do niezmiennie dużej kolejki ponad 100 statków” – podkreślił resort.
"Po pierwsze, gdy tylko wolumen eksportu zaczął rosnąć, strona rosyjska ograniczyła liczbę zespołów inspekcyjnych z 5 do 3 bez żadnego wyjaśnienia. Po drugie, sztucznie wydłużają czas przeprowadzania samych kontroli, sprawdzając wskaźniki statków, które nie są regulowane dokumentami SCC i nie mają nic wspólnego z umową zbożową. Tak więc inspekcja jednego statku trwa od 4 godzin, a dziennie odbywa się 5-7 inspekcji, przy minimalnym wymaganym 16-18. Rzadko zdarzają się przypadki, kiedy Rosjanie po prostu odmawiają pracy z wymyślonych powodów, kiedy wszystkie inne strony w SCC potwierdzają warunki kontynuacji kontroli” – wyjaśnił przedstawiciel Ukrainy w SCC Rusłan Sahautdinow.
Na dzień 18 stycznia 121 statków oczekuje na inspekcję SCC w Bosforze (28 z produktami rolnymi na pokładzie, 93 statki udające się do portów w celu załadunku). Średni czas oczekiwania wynosi od 2 do 5 tygodni, co również prowadzi do wielomilionowych strat dla właścicieli towarów.