geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Flickr

Umowa zbożowa i rosyjski sabotaż

Dodał: Andrzej Widera

19-01-2023 11:12


Jak wynika z oświadczenia Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy od października 2022 roku Rosja celowo sabotuje inspekcje statków na Bosforze w ramach „umowy zbożowej”, co skutkuje niezmiennie dużą kolejką ponad 100 statków, które czekają na załadunek ukraińskiego zboża.

Według ministerstwa od 1 sierpnia 2022 roku z portów Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj) wyeksportowano 17,8 mln ton ukraińskich produktów rolnych na 659 statkach do 40 krajów świata. W sumie od początku prac „Inicjatywy Zbożowej” trzy porty wysłały 659 statków z żywnością do krajów Afryki, Azji i Europy.

„W warunkach pełnego funkcjonowania inicjatywy zbożowej wolumen ukraińskiego eksportu na rynki światowe powinien był wynieść 25-29 mln ton. Tym samym od października ukraińskie porty są zmuszone do pracy na połowie swojej przepustowości, a wielkość eksportu zmniejszyła się o 3 mln ton miesięcznie. Głównym powodem jest celowe sabotowanie przez stronę rosyjską inspekcji statków na Bosforze, co prowadzi do niezmiennie dużej kolejki ponad 100 statków” – podkreślił resort.

"Po pierwsze, gdy tylko wolumen eksportu zaczął rosnąć, strona rosyjska ograniczyła liczbę zespołów inspekcyjnych z 5 do 3 bez żadnego wyjaśnienia. Po drugie, sztucznie wydłużają czas przeprowadzania samych kontroli, sprawdzając wskaźniki statków, które nie są regulowane dokumentami SCC i nie mają nic wspólnego z umową zbożową. Tak więc inspekcja jednego statku trwa od 4 godzin, a dziennie odbywa się 5-7 inspekcji, przy minimalnym wymaganym 16-18. Rzadko zdarzają się przypadki, kiedy Rosjanie po prostu odmawiają pracy z wymyślonych powodów, kiedy wszystkie inne strony w SCC potwierdzają warunki kontynuacji kontroli” – wyjaśnił przedstawiciel Ukrainy w SCC Rusłan Sahautdinow.

Na dzień 18 stycznia 121 statków oczekuje na inspekcję SCC w Bosforze (28 z produktami rolnymi na pokładzie, 93 statki udające się do portów w celu załadunku). Średni czas oczekiwania wynosi od 2 do 5 tygodni, co również prowadzi do wielomilionowych strat dla właścicieli towarów.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024