Zdjęcie: Pixabay
23-05-2024 08:10
Jak wczoraj donosiły media, trwają rozważania na temat finansowania całości projektu, tymczasem wczoraj, rozpoczęła się symbolicznie budowa głównej trasy kolei Rail Baltica na Łotwie, o czym poinformowali przedstawiciele RB Rail, odpowiedzialnej za budowę linii kolejowej na Łotwie. Właściwe prace budowlane ruszą latem, po zakończeniu wylesiania części terenów.
„Łotwa osiągnęła kolejny kamień milowy w projekcie Rail Baltica, rozpoczynając budowę swojej głównej linii. 21 maja w Rydze zebrał się zespół Rail Baltica, przedstawiciele Komisji Europejskiej i partnerzy międzynarodowi z Francji, Włoch, Polski, Litwy i Estonii, z tej okazji, wysyłając wiadomości do przyszłych pokoleń za pośrednictwem kapsuły czasu, którą umieszczono na placu budowy” – czytamy w komunikacie RB Rail, spółki joint venture odpowiedzialnej za ten duży projekt infrastrukturalny.
Spółka joint venture ERB Rail JV, na zlecenie krajowego organu wykonawczego Rail Baltica na Łotwie - Eiropas Dzelzceļa līnijas - będzie nadzorować budowę około 230 km głównej linii kolejowej. Obejmuje to 175 obiektów inżynieryjnych, 11 przejść dla zwierząt, 42 wiadukty, 81 mostów drogowych i 32 mosty kolejowe.
To międzynarodowe konsorcjum, zarejestrowane na Łotwie, składa się z trzech wiodących europejskich firm inżynieryjnych i budowlanych specjalizujących się w budowie dróg, kolei, konstrukcji stalowych i dużych robót betonowych: Eiffage Génie Civil SAS (Francja), Budimex S.A. (Polska) i Rizzani de Eccher S.p.A. (Włochy).
Budowa będzie przebiegać etapami, poczynając od pierwszego etapu prac w regionie Bowska (Bauska) na południu Łotwy, w pobliżu Ekawy (Iecava), gdzie w przyszłości powstanie centrum utrzymania infrastruktury Rail Baltica. W tym roku ma powstać 150 km głównej linii Rail Baltica - we wszystkich trzech krajach bałtyckich - całkowita długość projektu wynosi 870 km. Rail Baltica będzie w pełni zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową o standardowej szerokości torów 1435 mm, wyposażoną w ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) i zaprojektowaną zgodnie z europejskimi standardami. Dzięki prędkości projektowej wynoszącej 249 km/h, Rail Baltica znacznie skróci czas podróży między krajami bałtyckimi a głównymi miastami europejskimi.