geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Rosną łotewskie koszty budowy kolei Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

24-04-2023 08:44


Jak informują łotewskie media, już nie dwa, ale co najmniej sześć, a nawet siedem miliardów euro może kosztować łącznie łotewski odcinek „Rail Baltica”. Koszty budowy Dworca Głównego w Rydze i mostu na Dźwinie przekraczają już kwotę pół miliarda euro. Istniejący zastrzyk pieniędzy, jakim jest w zasadzie fundusz europejski, nie wystarcza jednak nawet na rozpoczęte już prace budowlane.

Poza tym, z powodu popełnionych błędów, właśnie przepadła szansa na zdobycie dodatkowych stu milionów na budowę „Rail Baltica”. Ministerstwo Transportu Łotwy złożyło w ubiegłym roku kilka wniosków o dofinansowanie projektów do Funduszu Mobilności Wojskowej Unii Europejskiej. Największy z nich kosztował sto milionów euro – most na Dźwinie koło Kircholmu (Salaspils).

Kiedy jednak wniosek został zamknięty jesienią, okazało się, że wniosek o wartości stu milionów nie został odpowiednio przygotowany i w zasadzie w ogóle nie został rozpatrzony. Obecny minister transportu Jānis Wittenbergs określił to jako niewybaczalny błąd. Właśnie brak przewidywalnego finansowania stał się jednym z największych, ale nie jedynym problemem budowy tego projektu.

W tej chwili największym projektem budowlanym w ramach „Rail Baltica” jest Dworzec Centralny z mostem nad Dźwiną. Początkowo wartość umowy zawartej z projektantem i wykonawcą „Bererix” wynosiła 430 mln euro. Po trzech latach kontrakt powiększył się o dodatkowe prace o prawie sto milionów i już przekracza pół miliarda. Do tego należy dodać indeksację kosztów budowy według inflacji, która może wynosić nie mniej niż kolejne sto milionów. Finansowanie „Rail Baltica” zasadniczo odbywa się w ratach ze specjalnego funduszu – Connecting Europe Facility (CEF), co sprawia, że ​​rozwój projektu przypomina kampanię. O ile początkowo zakładano, że łotewska część „Rail Baltica” może kosztować około dwóch miliardów euro, to teraz pojawiają się już publiczne spekulacje mówiące o sześciu, a nawet więcej miliardach.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024