geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Rosną łotewskie koszty budowy kolei Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

24-04-2023 08:44


Jak informują łotewskie media, już nie dwa, ale co najmniej sześć, a nawet siedem miliardów euro może kosztować łącznie łotewski odcinek „Rail Baltica”. Koszty budowy Dworca Głównego w Rydze i mostu na Dźwinie przekraczają już kwotę pół miliarda euro. Istniejący zastrzyk pieniędzy, jakim jest w zasadzie fundusz europejski, nie wystarcza jednak nawet na rozpoczęte już prace budowlane.

Poza tym, z powodu popełnionych błędów, właśnie przepadła szansa na zdobycie dodatkowych stu milionów na budowę „Rail Baltica”. Ministerstwo Transportu Łotwy złożyło w ubiegłym roku kilka wniosków o dofinansowanie projektów do Funduszu Mobilności Wojskowej Unii Europejskiej. Największy z nich kosztował sto milionów euro – most na Dźwinie koło Kircholmu (Salaspils).

Kiedy jednak wniosek został zamknięty jesienią, okazało się, że wniosek o wartości stu milionów nie został odpowiednio przygotowany i w zasadzie w ogóle nie został rozpatrzony. Obecny minister transportu Jānis Wittenbergs określił to jako niewybaczalny błąd. Właśnie brak przewidywalnego finansowania stał się jednym z największych, ale nie jedynym problemem budowy tego projektu.

W tej chwili największym projektem budowlanym w ramach „Rail Baltica” jest Dworzec Centralny z mostem nad Dźwiną. Początkowo wartość umowy zawartej z projektantem i wykonawcą „Bererix” wynosiła 430 mln euro. Po trzech latach kontrakt powiększył się o dodatkowe prace o prawie sto milionów i już przekracza pół miliarda. Do tego należy dodać indeksację kosztów budowy według inflacji, która może wynosić nie mniej niż kolejne sto milionów. Finansowanie „Rail Baltica” zasadniczo odbywa się w ratach ze specjalnego funduszu – Connecting Europe Facility (CEF), co sprawia, że ​​rozwój projektu przypomina kampanię. O ile początkowo zakładano, że łotewska część „Rail Baltica” może kosztować około dwóch miliardów euro, to teraz pojawiają się już publiczne spekulacje mówiące o sześciu, a nawet więcej miliardach.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021