Zdjęcie: Pixabay
23-12-2024 13:48
Jak podały dzisiaj media obwodu królewieckiego, terminal w porcie w Kurowie (Pionierskij), którego budowa wciąż trwa, rozpoczął regularną obsługę promu kolejowo-samochodowego „Antiej”, który 22 grudnia zacumował przy nabrzeżu nr 1. Kursy promu zostały wpisane do harmonogramu obsługi portowej i w jego ramach planowane są od trzech do pięciu zawinięć miesięcznie, z petersburskim portu Ust-Ługa jako portem docelowym. Już wcześniej informowano o zmianie obslugi promów ro-ro w regionie.
Jednocześnie w porcie w Piławie (Bałtyjsku) rozpoczęto obsługę promu „Bałtijsk”. Umożliwia to regionowi jednoczesne przyjmowanie dwóch dużych promów, co znacząco zwiększa przepustowość portów regionu – podkreślili przedstawiciele operatora. Ale jest coś jeszcze, na co warto zwrócić uwagę. Port w Kurowie ze względu na swoje położenie skraca drogę transportu morskiego z Rosji do eksklawy królewieckiej o ok. 35 mil morskich (ponad 60 km), co w efekcie skali może mieć istotne znaczenie. Osobna kwestia to drogi dojazdowe do Kurowa, a te docelowo mają zostać włączone do obwodnicy Królewca.
Port w Kurowie zaczął przyjmować towary w grudniu. Terminal jest w stanie obsługiwać statki o długości do 191 metrów, szerokości do 26 metrów i zanurzeniu do 7 metrów. Latem oddano do użytku pierwszą fazę terminalu, obejmującą nabrzeże nr 1 oraz akwen operacyjny o powierzchni 304,3 tys. metrów kwadratowych. Infrastruktura ma umożliwiać obsługę statków przewożących ładunki typu Ro-Ro oraz przeładunek pojazdów ciężarowych i osobowych, a także ładunków masowych i drobnicowych w systemie bezpośrednim (statek – pojazd). Front nabrzeża ma długość 163,9 metra, a głębokość przy kei wynosi 7,5 metra. Na terenie terminalu powstał plac manewrowy mieszczący 74 pojazdy oraz droga dojazdowa.