geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Adriana Romanowa

Pogarsza się sytuacja logistyczna obwodu królewieckiego

Andrzej Widera

03-10-2024 11:02


Co było do przewidzenia, pogarsza się sytuacja logistyczna obwodu królewieckiego. Jak podały media lokalne, rząd rosyjski postanowił w 2025 roku przeznaczyć 4 miliardy rubli na dotacje dla transportu morskiego w kierunku Królewca. Co istotne, projekt budżetu nie przewiduje jeszcze podobnego finansowania oddzielnie na lata 2026 i 2027.

Dotacje te zapewniają stałą preferencyjną stawkę celną na transport morski do Królewca. Jednak cały problem polega na tym, że dotacje tylko w tym roku, wymagały sumy co najmniej, 4,8 mld rubli. W tym roku najpierw pojawiła się suma 1.8 mld rubli, która przeznaczona na dotacje rozeszła się w trzy miesiące, następnie władze obiecały dwie transze po 1.4 mld rubli, z których, jak na razie, dociera dopiero pierwsza z nich, a którą zapowiedziano w sierpniu.

Ponieważ pieniędzy dalej brakuje, od początku września główne firmy armatorskie regionu nie wznowiły usługi transportu morskiego ładunków według stałej, preferencyjnej stawki przewozu. I tutaj warto zauważyć, że firmy oczekiwały, że dodatkowe środki zostaną im przekazane w połowie października. Przewoźnicy zauważyli, że środki z pierwszej transzy mogą nawet nie wystarczyć na spłatę ich długów za okres, w którym firmy przewoziły ładunki morskie po preferencyjnej stawce taryfowej i są faktycznie zadłużone. Tak więc dług tylko jednego z przewoźników, FSUE Rosmorport, wynosic ma 288 milionów rubli.

I ma to już bezpośrednie przełożenie na wyniki transportu. We wrześniu zmniejszyło się natężenie ruchu na linii Ust-Ługa – Piława (Bałtyjsk). Według armatora Oboronlogistics, tłumaczącego się rzekomą pogodą sztormową, we wrześniu cztery promy przewiozły tam i z powrotem około 105 850 ton ładunku (w tym 2140 wagonów i 1762 pojazdów). Warto dodać, że w sierpniu promy przewiozły 116 tys. ton. Jak podał Feliks Łapin, przedstawiciel władz regionu, " o ile liczba statków na liniach do Obwodu Królewieckiego praktycznie pokrywa potrzeby regionu, jednak transport nie staje się tańszy".


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024