geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Plany rozbudowy lotniska w Kiszyniowie o węzeł cargo

Dodał: Andrzej Widera

14-05-2025 10:40


W najbliższych latach Mołdawia planuje gruntowną transformację infrastruktury lotniczej, koncentrując się na przekształceniu lotniska w Mărculești w wyspecjalizowany port cargo. Projekt ten, już formalnie zatwierdzony i wsparty przez rząd, zakłada fuzję z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Kiszyniowie, który stanie się głównym inwestorem i operatorem nowego przedsięwzięcia. Wicepremier Vladimir Bolea wyjaśnił, że „połączenie nastąpi przez przejęcie, a cały proces – od rejestracji aktywów w Agencji Zarządzania Majątkiem Publicznym po renowację pasa startowego – zajmie od jednego do dwóch lat”.

Pomysłodawcy reformy liczą na to, że dzięki nowej funkcji Mărculești stanie się kluczowym węzłem transportowym w regionie. Jak zaznaczył Bolea, „Kiszyniów osiągnął swoje możliwości w zakresie obsługi ruchu towarowego”, a nowy port pozwoli zwiększyć przepustowość ładunków wielokrotnie w stosunku do 5 tysięcy ton zrealizowanych w zeszłym roku. Bliskość strefy ekonomicznej i kolejowej w Bielcach (Bălți) ma być dodatkowym atutem, który zwiększy atrakcyjność inwestycyjną północnej Mołdawii.

Inwestycje w Mărculești mają też przynieść bezpośrednie korzyści mieszkańcom – od powstania nowych miejsc pracy po zahamowanie migracji wewnętrznej do stolicy. Rząd przewiduje również, że część dochodów generowanych przez lotnisko w Kiszyniowie – które tylko w 2024 roku wygenerowało ponad 336 mln lei zysku – zostanie przekierowana na rozwój infrastruktury Mărculești, aby mógł on obsługiwać zarówno fracht, jak i sezonowe loty czarterowe.

„Te inwestycje się zwrócą – poprzez przyciągnięcie przewoźników, firm i podatków płaconych przez przyszłych rezydentów lotniska”, wskazano w rządowym projekcie. Modernizacja lotniska będzie wymagać około 4,2 mln euro, co – w zestawieniu z potencjalnymi korzyściami ekonomicznymi – stanowi relatywnie niewielką kwotę. Brak terminali cargo w sąsiednich rumuńskich portach lotniczych, takich jak Jassy, Suczawa czy w Bakowie (Bacău), dodatkowo umacnia pozycję Mărculești jako przyszłego regionalnego centrum logistycznego. Projekt ten jest częścią szerszej strategii rozwoju, zakładającej modernizację infrastruktury także w innych ośrodkach Mołdawii, m.in. w Jedyńcach, Orgiejowie, Kagule i Komracie.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024