Zdjęcie: Pixabay
17-02-2025 12:53
Ostatnie badanie „Eurobarometru” ujawniło, że największym zmartwieniem młodych ludzi w Unii Europejskiej, w tym na Litwie, są rosnące ceny i koszty życia. Cztery na dziesięć osób w wieku 16–30 lat wskazują to jako kluczowy problem. Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola podkreśla, że politycy muszą brać pod uwagę obawy młodzieży, gdyż ignorowanie ich może prowadzić do utraty całego pokolenia.
Kwestie środowiska i zmian klimatycznych są dla 33% młodych priorytetem na kolejne pięć lat, a dla 31% najważniejsza jest sytuacja gospodarcza i rynek pracy. Na Litwie, obok inflacji, kluczowe są także tworzenie miejsc pracy i dostęp do opieki zdrowotnej (po 33%). Bezpieczeństwo i obronność jako priorytet UE wskazało 21% młodych Europejczyków, a na Litwie – aż 29%. Migracja i polityka azylowa budzą niepokój 15% litewskiej młodzieży.
Głównym źródłem informacji młodych ludzi w UE są media społecznościowe (42%), natomiast telewizja pozostaje drugim najważniejszym medium (39%). Wśród Litwinów media społecznościowe są dominujące (37%), a telewizję ogląda tylko 29%. Najpopularniejsze platformy w UE to Instagram i TikTok, a na Litwie – Facebook, YouTube i TikTok.
Aż 76% młodych Europejczyków zetknęło się z dezinformacją, a 70% uważa, że potrafi ją rozpoznać. Wśród Litwinów wyniki są zbliżone – 71% deklaruje kontakt z fałszywymi treściami, a 73% twierdzi, że umie je zidentyfikować. Badanie przeprowadzone przez „Ipsos” objęło ponad 25 tysięcy młodych Europejczyków, w tym 1013 na Litwie.