Zdjęcie: Pixabay
06-05-2024 11:35
Jak informowały media łotewskie, Komisja Budżetu i Finansów Saeimy rozważa obecnie zmiany w ustawie o zamówieniach publicznych, które wymagałyby od instytucji zamawiającej, podczas przygotowywania zamówienia, wymagania od oferenta zapewnienia, że towary i usługi pochodzące z Rosji i Białorusi nie zostaną uwzględnione w realizacji zamówienia.
Jednak jeden z operatorów kolejowych na Łotwie, Pasažieru vilciens (PV) domaga się wprowadzenia wyjątku od projektu ustawy, ponieważ stare pociągi elektryczne i spalinowe używane przez PV zostały zaprojektowane i zbudowane w byłym Związku Radzieckim, więc nie jest możliwe zastąpienie wielu części zamiennych częściami produkowanymi w Unii Europejskiej.
W swoim piśmie do Komisji PV stwierdza, że rozumie cel projektu ustawy, ale zwraca uwagę na fakt, że przepis zawarty w projekcie ustawy będzie miał znaczący wpływ zarówno na działalność PV, jak i na ciągłość usług transportu publicznego na regionalnych trasach kolejowych na Łotwie. W celu zapewnienia wymogów bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów, nie jest możliwe wprowadzenie jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych w projekcie wagonów, ponieważ stare pociągi elektryczne i spalinowe zostały zaprojektowane i zbudowane w ZSRR, a wiele części zamiennych zostało wyprodukowanych przez firmy rosyjskie i białoruskie.
Według firmy, PV stale poszukuje alternatywnych rozwiązań, ale wiele części zamiennych nie może być zastąpionych częściami zamiennymi wyprodukowanymi w UE, ponieważ nie są one zgodne ze specyfikacjami technicznymi części do starych pociągów, więc nie można kupić alternatywnych części zamiennych wyprodukowanych w krajach UE. "Bez rozsądnego wyjątku PV będzie w stanie obsługiwać posiadany i eksploatowany tabor tylko tak długo, jak długo będzie dysponować nadwyżką części zamiennych, które w niektórych przypadkach zostaną zużyte już tej wiosny. Zmusi to PV do zmniejszenia liczby taboru wykorzystywanego do świadczenia usług, co doprowadzi do sytuacji, w której nie będzie dysponować taborem dostępnym do świadczenia niezawodnych i nieprzerwanych usług transportu publicznego" - stwierdziła spółka w swoim piśmie.