Zdjęcie: Wikipedia
02-12-2025 11:12
Agencja ratingowa Fitch Ratings obniżyła długoterminowy rating niewypłacalności krajowej linii lotniczej Łotwy, airBaltic, z poziomu „B-” z perspektywą negatywną do „CCC+”. Fitch zmienił również ocenę priorytetowych zabezpieczonych obligacji spółki o wartości 380 mln euro, pozostawiając rating na poziomie „B-”, z przewidywanym wskaźnikiem odzysku „RR3”.
Decyzja agencji odzwierciedla wyższy niż oczekiwano poziom zadłużenia i ograniczoną elastyczność finansową firmy, co w nadchodzącym roku może wymagać znacznego wsparcia zewnętrznego kapitału. Fitch wskazuje również na niepewność co do harmonogramu planowanego IPO oraz przyszłych przychodów. Wyniki finansowe airBaltic za 2025 rok były słabsze od prognozowanych, głównie z powodu rosnących kosztów operacyjnych i niskiej rentowności, co skutkowało wyraźnie ujemnym przepływem wolnej gotówki i ograniczoną płynnością.
Rating odzwierciedla również znaczące zobowiązania leasingowe spółki, wykorzystywane do finansowania rozbudowy floty. Z drugiej strony, Fitch podkreśla mocne strony firmy, w tym wiodącą pozycję w regionie bałtyckim, nowoczesną, paliwooszczędną flotę oraz zdywersyfikowaną działalność.
Wczoraj stanowisko dyrektora generalnego airBaltic objął Erno Hildén, posiadający ponad 25-letnie międzynarodowe doświadczenie w branży lotniczej i finansowej. Hildén wcześniej pełnił funkcje w SAS Scandinavian Airlines, Saudi Arabian Airlines Group oraz Finnair, obejmując m.in. stanowiska dyrektora finansowego i członka zarządu. Jego zadaniem ma być zapewnienie ciągłości operacyjnej spółki oraz wsparcie w realizacji długoterminowych celów firmy.
Dotychczas funkcję dyrektora pełnił Pauls Cālītis, który nadal pozostaje w zarządzie, obejmując obowiązki dyrektora operacyjnego. W kwietniu br. rada nadzorcza odwołała z funkcji dyrektora generalnego Martinę Gausę, która kierowała spółką od listopada 2011 roku. Proces wyboru nowego szefa airBaltic obejmował analizę ponad 40 zgłoszeń z niemal 30 krajów, a ostatecznie do kolejnych etapów wybrano ośmiu, a potem czterech kandydatów.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku grupa airBaltic osiągnęła przychody w wysokości 594,3 mln euro oraz zysk netto 4,25 mln euro. Dla porównania, w 2024 roku spółka odnotowała straty w wysokości 118,16 mln euro przy wzroście przychodów o 11,9% w stosunku do roku poprzedniego. Pod koniec sierpnia 2025 roku niemiecka Lufthansa została akcjonariuszem airBaltic. Obecnie państwo łotewskie posiada 88,37% akcji, Lufthansa – 10%, duński inwestor Lars Thuesen 1,62%, a pozostałe 0,01% należy do innych podmiotów. Kapitał zakładowy spółki wynosi 41,819 mln euro. Po planowanym IPO Lufthansa będzie miała co najmniej 5% udziałów, natomiast Łotwa zachowa minimalnie 25% plus jedną akcję. Obie strony zobowiązały się również do dokapitalizowania spółki kwotą 14 mln euro przed debiutem giełdowym.