Zdjęcie: Patria
06-05-2024 08:52
W przeciwieństwie do Litwy i Estonii, w ciągu 30 lat od odzyskania niepodległości środki transportu armii łotewskiej nie miały nowoczesnego sprzętu. Na początku 2020 r. łotewskie i fińskie ministerstwa obrony uzgodniły opracowanie nowego systemu pojazdów opancerzonych opartego na pojazdach 6×6 produkowanych przez fińską firmę Patria.
Zawierając kontrakt z Finami, Łotwa nalegała, aby część produkcji odbywała się w kraju, w celu zwiększenia bezpieczeństwa dostaw obronnych i pobudzenia rozwoju lokalnego przemysłu obronnego. Pierwsze pojazdy zostały dostarczone armii łotewskiej do testów w 2021 roku. Większość z nich została zmontowana w Finlandii, a tylko niektóre części zostały zamontowane na Łotwie. Dotąd około 25% czasu montażu pojazdu było przeprowadzane na Łotwie. Jednak już niedługo krajowy holding obronny zrzeszający kilka firm, rozpocznie na Łotwie produkcję pojazdów opancerzonych Patria na pełną skalę. Silniki i kilka innych elementów wyposażenia będą nadal dostarczane z fińskiej fabryki, ale nadwozie i opancerzenie będą produkowane i montowane na Łotwie.
Jednak ostatnio pojawiły się nieoczekiwane problemy dotyczące certyfikacji i przyjęcia do uzbrojenia tych pojazdów na Łotwie. W trakcie zeszłotygodniowego posiedzenia w Saeimie, przedstawiciele kilku łotewskich firm zbrojeniowych ostro skrytykowało Ministerstwo Obrony za brak strategicznej wizji i aktywnego kierownictwa oraz za brak wystarczających środków na innowacje w celu opracowania nowych produktów. Jak się okazało projekt Patria jest również zagrożony z powodu przepisów...drogowych.
"Patria nie może certyfikować swoich produktów. Testy zakładają przejazd dystansu 200 kilometrów po drogach ogólnego użytku, celem przyjęcia do uzbrojenia. Tylko pojazd, który otrzymał numer rejestracyjny od CSDD, może jeździć po drogach ogólnych, ale CSDD nie rejestruje pojazdów, które nie przeszły testów. Tak więc koło się zamyka, a pojazdy Patria zapełniają miejsce na parkingach magazynowych" - mówił Juris Binde, jeden z przedstawicieli firm zaangażowanych w projekt. Przedstawiciele przemysłu obronnego będą naciskać na wprowadzenie niezbędnych zmian w przepisach. Ministerstwo Obrony twierdzi, że pomimo konieczności zmiany przepisów, nie wpłynęło to na harmonogram dostaw pojazdów opancerzonych Patria 6×6.