geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Łotwa musi wydać 61 mln euro na priorytety Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

20-08-2024 09:55


Komisja Europejska przyznała sumę 346 mln euro na prace budowlane projektu Rail Baltica na Łotwie. Wymaga to współfinansowania krajowego w wysokości 61 mln euro - zgodnie z raportem informacyjnym przedłożonym rządowi przez Ministerstwo Transportu. Obejmowałoby to współfinansowanie krajowe w wysokości 2 mln euro w 2024 r., 17,1 mln euro w 2025 r., 24,2 mln euro w 2026 r., 12,8 mln euro w 2027 r. i 4,9 mln euro w 2028 r. Ponadto podatek od wartości dodanej wyniesie niemal 77 mln euro.

W raporcie Ministerstwa Transportu stwierdzono, że w ramach dziesiątego zaproszenia do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) nie przyznano finansowania KE na działania, które były dotychczas wspierane, w tym na zakup gruntów, a także na działania realizowane przez spółkę joint venture RB Rail (kontrola jakości, globalna koordynacja projektu). Dzieląc koszty niewspieranych działań równo między wszystkie kraje bałtyckie, udział Łotwy w latach 2024-2028 wynosi łącznie 23,3 mln euro.

W raporcie Ministerstwa Transportu podkreślono, że Rail Baltica jest projektem transgranicznym i jeśli Łotwa nie będzie w stanie zapewnić finansowania krajowego na realizację projektu i odmówi zawarcia umów finansowych, ponieważ nie jest w stanie współfinansować działań, może to stanowić poważne zagrożenie dla dalszej realizacji projektu również na Litwie i w Estonii, ponieważ istnieje możliwość, że CINEA anuluje decyzję o przyznaniu finansowania dla projektu Rail Baltica z powodu brakującego odcinka łotewskiego.

Ministerstwo Transportu ostrzega w swoim raporcie, że w takim przypadku Łotwa straci 167,1 mln euro przyznanego jej finansowania w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, bez możliwości ubiegania się o nie w przyszłych naborach i bez możliwości ponownego ubiegania się w przyszłych naborach na działania, które już otrzymały pozytywną decyzję KE. Ministerstwo będzie wzywać rząd, aby zwróciła się do KE o szczegółowe wyjaśnienie nieprzyznania współfinansowania UE na niezbędne działania budowlane w ramach Rail Baltica, ponieważ takie działania zawsze były współfinansowane przez UE w przeszłości i to z większym udziałem - do 85%. Według resortu całkowite finansowanie UE dla transgranicznych projektów transportowych jest niewystarczające, ale uważa, że „ta zmiana zasad gry dla wcześniej kwalifikujących się działań Rail Baltica jest wyraźnie nieprzemyślana”.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024