Zdjęcie: Pixabay
02-07-2025 10:47
Wczoraj odbyło się uroczyste otwarcie długo wyczekiwanych połączeń autobusowych między Valgą a Valką (miasto podzielone między Łotwę a Estonię) oraz między estońską Iklą a łotewską Salis (Salacgrīva), co stanowi symboliczny powrót regularnego transportu publicznego przez granicę po ponad trzech dekadach przerwy. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli instytucji z Łotwy i Estonii, którzy wspólnie z mieszkańcami świętowali ważny krok ku lepszej mobilności i zacieśnieniu współpracy transgranicznej.
Andrus Karpuks, inicjator projektu i dyrektor Centrum Transportu Publicznego w regionie Parnawa, porównał to wydarzenie do baśni o Śpiącej Królewnie i Szklanej Górze – przez lata nieosiągalna komunikacja została w końcu „obudzona” przez pięciu bohaterów, czyli partnerów projektu. Sekretarz parlamentarny Ministerstwa Transportu Łotwy, Ģirts Dubkēvičs, zaznaczył, że jeśli nowe trasy okażą się potrzebne mieszkańcom, ministerstwo rozważy ich dalsze finansowanie.
Z kolei ambasador Łotwy w Estonii Kristīne Našeniece przypomniała, że "najlepiej relacje między państwami wzmacniają więzi i przyjaźń ich obywateli", co w czasach globalnej niestabilności nabiera jeszcze większego znaczenia. W podobnym duchu wypowiedział się Guntis Gladkins z samorządu Liwonii, przypominając, że nowe linie to tylko pierwszy krok w kierunku odbudowy, a w przyszłości – rozbudowy połączeń transgranicznych.
Wśród gości znaleźli się również ambasador Estonii na Łotwie Ēriks Marmei, przedstawiciele ministerstw obu państw, lokalnych samorządów i instytucji transportowych, którzy wspólnie przecięli symboliczną wstęgę i wzięli udział w inauguracyjnym przejeździe nowym autobusem. Uroczystość uświetniły występy muzyczne młodych artystów.
Wdrożenie projektu było procesem wieloetapowym: najpierw opracowano strategię i plan działań, następnie zaproponowano konkretne trasy pilotażowe – m.in. Valga–Valka, Ikla–Salis, a także inne możliwe połączenia jak Veru–Alūksne czy Viljandi–Valmiera. Przeprowadzono też badania zapotrzebowania wśród mieszkańców, samorządów i firm, a zebrane przez rok dane mają posłużyć do optymalizacji rozkładów jazdy. W ostatnim etapie partnerzy obu krajów wspólnie opracują modele długofalowej współpracy, dotyczące organizacji połączeń, finansowania oraz sprzedaży biletów.