Zdjęcie: Pixabay
29-10-2024 10:17
Niedawno opublikowany raport łotewskiego Ministerstwa Transportu przedstawia obecne wyzwania i opóźnienia projektu Rail Baltica, który ma na celu stworzenie szybkiego połączenia kolejowego między krajami bałtyckimi: Łotwą, Estonią i Litwą. Zgodnie z najnowszymi informacjami, zakończenie budowy toru prowadzącego do Estonii może przesunąć się na 2030 rok. Prezentacja raportu na obradach rządu zaplanowana jest na listopad.
Ministerstwo proponuje budowę pojedynczego toru od granicy z Litwą aż do Estonii, z priorytetem na odcinek granica litewska–Misa, o ile dostępne będą fundusze. Realizacja postępować ma etapowo, w zależności od finansowania unijnego i krajowego.
Dzięki przesunięciu funduszy unijnych na sektor transportu, kontynuowane będą prace na stacjach Lotnisko Ryga i południowej części dworca kolejowego Ryga Centralna. Pozwoli to na ich działanie jako wstępny krok do szerszej sieci Rail Baltica. Aby zintegrować lotnisko w Rydze z Dworcem Centralnym, wybudowany zostanie tor szerokotorowy. Umożliwi to kursowanie pociągów elektrycznych Škoda na tej trasie, co zapewni tymczasową łączność z istniejącą siecią kolejową do czasu budowy torów europejskich. Minister Transportu Kaspars Briškens podkreślił znaczenie nadchodzących negocjacji dotyczących wieloletniego budżetu UE. Finansowanie z tego budżetu będzie decydujące dla szybkości budowy torów w kierunku północnym. Bliska współpraca z Litwą i Estonią będzie niezbędna do zapewnienia koniecznego wsparcia finansowego ze strony UE.
Równocześnie łotewskie Ministerstwo Transportu przygotowuje raport na temat krajowego finansowania potrzebnego do realizacji projektu Rail Baltica w latach 2024–2025. Realizacja tej fazy projektu może mieć kluczowy wpływ na rozwój infrastruktury w regionie bałtyckim i stanowić sprawdzian dla wykonalności i harmonogramu całego projektu.