Zdjęcie: Pixabay
01-07-2024 09:17
Według komunikatu opublikowanego przez litewskie służby celne, ujawniono plan obejścia sankcji UE wobec Rosji i Białorusi w branży transportowej i handlu samochodowego. W dniach 18-19 czerwca funkcjonariusze służby celnej wraz ze specjalistami Litewskiej Administracji Bezpieczeństwa Transportu (LTSA) przeprowadzili działania prewencyjne i kontrolne na przejściach drogowych w Miednikach i Sołecznikach.
W trakcie dwudniowej kontroli skontrolowano pojazdy ciężarowe przewożące towary na Białoruś i do Rosji. W ramach kontroli odnotowywano systematyczne (do 10 proc. ruchu towarowego) wykroczenia (brak ważnych uprawnień do kierowania, jazda bez karty kierowcy lub posługiwanie się fałszywą itp.). Takie naruszenia wykorzystywane są jako narzędzie do obejścia sankcji UE wobec Rosji i Białorusi.
Okazuje się, że zarejestrowane na Litwie ciągniki siodłowe z naczepami jadą na Białoruś i do Rosji rzekomo w celu przewożenia towarów lub w celu ich odwozu, ale już nigdy nie wracają, prawdopodobnie po prostu zostały przerejestrowane za granicą. Podobną sytuację można zaobserwować w przypadku samochodów luksusowych – zauważono, że pojazdy tego typu rejestrowane są na swoje nazwisko przez osoby fizyczne, które udają się do ww. krajów, ale nie wracają już na Litwę.
W najbliższej przyszłości wzmocnione zostaną wspólne środki kontrolne na przejściach granicznych, będą przeprowadzane regularne i szczegółowe kontrole. Za naruszenie reżimu sankcji ustawodawstwo litewskie przewiduje karę grzywny w wysokości od 50 do 100% wartości towaru i co najmniej 10 tysięcy euro za takie naruszenie sankcji przez firmy.