Zdjęcie: Pixabay
30-01-2025 12:29
W świetle podanych ostatnio rekordowych wyników głównego lotniska pasażerskiego obsługującego obwód królewiecki, wczoraj pojawił się kolejna informacja dotyczącą przyszłości rozbudowy Chrabrowa. Przypomnijmy, że temat ten, podobnie jak wiele innych projektów regionalnych uznanych za priorytetowe, ciągnie się już od kilku lat. W 2024 roku miały zakończyć się prace projektowe, a w bieżącym roku miały się rozpocząć prace budowlane związane z rozbudową terminala o dwupiętrową przybudówkę.
Tymczasem na wczorajszej konferencji prasowej, Aleksander Korytny, dyrektor generalny portu lotniczego Chrabrowo, powiedział, że szacunkowy koszt modernizacji terminalu lotniska wzrósł do 12 miliardów rubli, choć latem 2024 roku projekt wyceniano na 7,5-8 miliardów. Według Korytnego, zmiana kosztorysu wynika z rosnących stóp procentowych oraz zwiększonego obciążenia kredytowego inwestora prywatnego. Tutaj trzeba wyjaśnić, że rozbudowa - przedłużenie drogi kołowania - powiązana miała być z pozyskaniem środków z dotacji państwowej, która mimo obietnic nadal nie nadeszła.
Korytny twierdzi, że nowa wycena obejmuje pełną integrację dodatkowej części budynku wraz z niezbędnymi pracami projektowymi i ekspertyzami państwowymi, a projekt zostanie sfinansowany ze środków własnych holdingu „Nowaport”. W tej nowej wersji, dokumentacja projektowa ma być gotowa i przekazana do oceny do końca 2025 roku. Z kolei budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie 2026 roku i zakończyć na początku 2028 roku. W trakcie konferencji podano także nowe, większe liczby.
Dyrektor stwierdził, że rozszerzony zostanie jedynie sektor obsługujący krajowe połączenia lotnicze, ponieważ obecne zaplecze dla lotów międzynarodowych "uznano za wystarczające". Po modernizacji powierzchnia terminalu zwiększy się o 10-11 tysięcy metrów kwadratowych, co pozwoli obsługiwać od 7 do 7,5 miliona pasażerów rocznie (wcześniej było to 6,5 do 7 mln). Oprócz rozbudowy budynku, projekt obejmuje także modernizację istniejącej infrastruktury, w tym powiększenie strefy przylotów oraz obsługi pasażerów i bagażu. Prace te zaplanowano na 2027 rok, przy czym lotnisko pozostanie otwarte przez cały okres przebudowy. Potwierdzono też, że planowana jest budowa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, nowej drogi kołowania, której koszt oszacowano na 5,5 miliarda rubli, jednak nie podano żadnych terminów, a tylko informację, ze "obecnie ustalany jest podział kosztów pomiędzy uczestników projektu".
Władze lotniska przygotowują się również na zwiększony ruch szerokokadłubowych samolotów w sezonie letnim 2025 roku. Korytny podkreślił, że spodziewany wzrost liczby takich maszyn wymaga dodatkowego wyposażenia i przygotowania infrastruktury. „Chrabrowo” prowadzi rozmowy z liniami lotniczymi w sprawie wprowadzenia większych samolotów na trasach do Królewca. Możliwe jest pojawienie się modeli takich jak Boeing 747 „Jumbo Jet”, Airbus A330 oraz Boeing 777, które mogą przewozić ponad 500 pasażerów - a których obsługa związana jest z ograniczeniami wynikających z sankcji USA.