geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Królewiec: naczynia połączone czyli opór, dotacje i cement

Andrzej Widera

22-01-2025 12:57


Jak podały media eksklawy królewieckiej, rząd regionalny zdecydowanie sprzeciwia się inicjatywie rosyjskiego Ministerstwa Finansów dotyczącej zmiany warunków dla rezydentów specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Podstawą sporu jest propozycja federalnego resortu, aby uzależnić zakres przyznawanych ulg od wysokości inwestycji kapitałowych rezydentów. Zdaniem władz regionalnych takie podejście podważa atrakcyjność lokalnych warunków dla biznesu, szczególnie w sektorach, gdzie proponuje się obniżenie progu inwestycyjnego dla uzyskania ulg. Warto tutaj zauważyć, że temat ten jest podnoszony już od dłuższego czasu przez lokalny biznes.

Minister rozwoju gospodarczego regionu, Weronika Lesikowa, podkreśliła, że obwód królewiecki potrzebuje zachowania obecnych warunków preferencyjnych, uwzględniających specyficzne położenie geopolityczne regionu. Władze regionalne przesłały negatywną opinię na temat inicjatywy Ministerstwa Finansów i przygotowują własne propozycje dotyczące korekty ustawodawstwa. Nie wszyscy jednak w rządzie są przekonani o sukcesie tych działań i oficjalnie mówią, że prognozy są "niepewne".

Należy dodać, że ta dyskusja związana jest z kluczowym tematem trudności związanych z dotowaniem transportu morskiego, który odgrywa kluczową rolę w infrastrukturze gospodarczej regionu. W 2024 roku firmy transportowe borykały się z opóźnieniami w wypłatach subsydiów, co doprowadziło do strat finansowych. Pomimo tego uczestnicy rynku kontynuują świadczenie usług po preferencyjnych stawkach, często działając na kredyt. Jak wspominaliśmy, gubernator Aleksiej Biesprozwannych  polecił wyeliminowanie takich opóźnień w 2025 roku. Jednak dokładne terminy przeprowadzania konkursów na ich dystrybucję pozostają nieznane. Przedstawiciele resortów infrastrukturalnych wskazują na problemy techniczne w federalnych organach, takich jak Rosmorrechflot, co utrudnia prognozowanie i planowanie dla lokalnego biznesu.

Z kolei kwestia dotacji pełni istotną rolę dla dostaw między innymi cementu - kluczowego produktu dla dalszego rozwoju gospodarczego regionu. Jak podano w mediach, holding Cemros, jeden z największych producentów cementu w Rosji, spodziewa się w 2025 roku zwiększenia dostaw materiałów budowlanych do obwodu królewieckiego. Jednakże wolumeny zależą od kontyngentów tranzytowych Litwy i dotacji morskich. Holding spodziewa się w tym roku dostarczyć do regionu około 586 tys. ton cementu. To o 22% więcej niż faktycznie dostarczono do eksklawy w 2024 roku, kiedy to sprowadzono około 480,7 tys. ton.

Cemros spodziewa się sprowadzić koleją do regionu 212,4 tys. ton cementowych materiałów budowlanych. 173,6 tys. ton ma być dostarczonych drogą morską, w tym kolejne 196,3 tys. ton w big-bagach. Dostawa cement do regionu transportem morskim zajmuje łącznie około 30 dni, natomiast koleją trwa do 8 dni - co jasno obrazuje koszt końcowy tego produktu na miejscu.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024