Zdjęcie: Pixabay
25-09-2024 10:16
Estoński minister infrastruktury Vladimir Svet napisał do swoich łotewskich i litewskich kolegów, że Estonia może uruchomić odcinek kolejowy linii Rail Baltica Tallinn-Parnawa (Pärnu) już w 2028 lub 2029 roku. Ministerstwo Klimatu potwierdziło, że opracuje plan znalezienia przewoźnika na lokalną trasę.
Na początku września ministrowie transportu krajów bałtyckich omówili pomysł otwierania Rail Baltica dla ruchu odcinkami, w zależności od stanu ich realizacji. Do tej pory przedstawiciele firm realizujących estoński odcinek Rail Baltica sugerowali, że połączenie kolejowe Tallinn-Parnawa zostanie uruchomione w 2030 roku.
„Fakt, że prace obecnie przebiegają według bardzo dobrego harmonogramu i duża część prac pokrywana jest ze środków finansowych, dodał pewności siebie” – powiedział Kanclerz Ministerstwa Klimatu, Keit Kasemets, dodając, że wkrótce kontraktami budowlanymi objętych zostanie także ponad 100 kilometrów trasy.„Budowa linii kolejowej postępuje dość szybko” – powiedział. Prezes zarządu Rail Baltica Estonia, Anvar Salomets, powiedział, że ukończenie tego odcinka do 2029 roku jest technicznie wykonalne. Wspomniał jednak o okresie potrzebnym na testy kolejowe.
Osobną kwestią jest tabor i wybór przewoźnika obsługującego tę linię. Keit Kasemets powiedział, że szukając przewoźnika dla Rail Baltica, należy osobno rozpatrywać ruch pociągów regionalny i międzynarodowy. „Są to zdecydowanie różne rodzaje przetargów. Usługa regionalna jest organizowana przez poszczególne kraje, a usługa międzynarodowa, naszym zdaniem, powinna być organizowana na szczeblu międzynarodowym” - wyjaśnił Kasemets. Dodał, że resort przedstawi rządowi bardziej szczegółowe plany dotyczące funkcjonowania Rail Baltica w przyszłym roku.