geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Dalsze pogorszenie sytuacji logistycznej eksklawy królewieckiej

Andrzej Widera

03-09-2025 10:48


Transport towarów z i do Królewca od miesięcy przeżywa kryzys, który unaocznia dysproporcję między ruchem morskim a drogowym. Na trasie do Petersburga kursuje obecnie kilka statków należących do rosyjskich armatorów, jednak - podobno - ich ładownie często pozostają w dużej mierze puste. Przedstawiciele branży wskazują, że w drodze z Królewca do Petersburga stopień załadunku często spada poniżej połowy dostępnych możliwości.

Według armatorów wynika to rzekomo z nadmiaru statków na tej linii, co zmniejsza efektywność przewozów. Na co warto zwrócić uwagę, to jednocześnie w drugą stronę, z Petersburga do Królewca, liczba kontenerów dynamicznie rośnie – według danych firmy Fesco o około 52 procent do 10,5 tysiąca TEU. Z kolei eksport z Królewca zwiększył się tylko do 5,2 tysiąca TEU, co oznacza, że dwukrotnie więcej ładunków trafia do regionu niż z niego wyjeżdża.

Według statystyk portowych, w lipcu 2025 roku przez porty przeszło 87 tysięcy ton ładunków, i ma być to jeden z najniższych wyników od dwóch lat. Część armatorów nie była nawet w stanie wykorzystać połowy przyznanych państwowych dotacji na obniżone stawki frachtowe, co pokazuje, że realne zapotrzebowanie jest niższe, niż zakładano - tak wynika z oficjalnej narracji.

Równolegle coraz większe znaczenie ma transport drogowy, jednak i on napotyka na poważne bariery. W sierpniu przez przejście graniczne z Litwą w Ejtkunach (Czernyszewskoje) wyjeżdżało z Królewca średnio zaledwie 40 ciężarówek dziennie, a w kolejce do odprawy ustawiało się przeciętnie 88 pojazdów. Pod koniec lata sytuacja zaczęła się pogarszać – dzienne kolejki sięgały nawet 110 samochodów, a 15 sierpnia zarejestrowano rekordowe 116 ciężarówek. Oczywiście rosyjskie media regionalne obwiniają o tę sytuację Litwę. Obecne wskaźniki są więc niższe niż w najtrudniejszych miesiącach zimowych.

Do oficjalnych statystyk dochodzą nieformalne kolejki, które tworzą się już przed punktem kontroli. Kierowcy zapisują numery rejestracyjne w specjalnych zeszytach, aby ustalić własną kolejność, ponieważ rosyjskie służby graniczne od kilku miesięcy nie publikują już informacji o skali opóźnień w elektronicznej kolejce, a jedynie numery pojazdów najbliższych do odprawy. W efekcie faktyczna liczba oczekujących ciężarówek jest znacznie większa niż ta podawana przez służby.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024