geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Coraz mniejsza liczba podróżnych z PB do Rosji

Dodał: Andrzej Widera

06-02-2025 09:37


Liczba pasażerów podróżujących z krajów bałtyckich do Petersburga autokarami jest czterokrotnie niższa niż przed pandemią i inwazją Rosji na Ukrainę. Mimo to wciąż istnieje zapotrzebowanie, ponieważ jest to jedna z nielicznych dostępnych tras. Jedna z firm, Lux Express, obsługuje codzienne połączenia z Tallinna i Rygi do Petersburga, a także kursy przez Narwę i przejście graniczne w Luhamaa.

Na granicy w Narwie pasażerowie muszą przejść pieszo na stronę rosyjską i kontynuować podróż autobusem rosyjskiej firmy Eurolines, w której Lux Express ma udziały. Według członka zarządu Lux Express, Ingmara Roosa, liczba pasażerów systematycznie maleje. W styczniu 2024 roku średnia liczba pasażerów na kurs wyniosła 24, co oznacza 40-procentowe obłożenie. W porównaniu do 2023 roku liczba podróżnych na trasach do Rosji spadła o połowę, a w zestawieniu z okresem sprzed pandemii – aż czterokrotnie.

Różnorodność narodowościowa pasażerów wzrosła – w 2023 roku bilety kupili podróżni ze 134 krajów, a rok później już ze 144. Około 55% wszystkich pasażerów stanowili obywatele Rosji. Po zamknięciu granicy fińsko-rosyjskiej część Rosjan z fińskimi pozwoleniami na pobyt zaczęła podróżować przez Estonię. W pierwszych miesiącach po inwazji na Ukrainę tysiące Ukraińców uciekało przez Narwę do Europy, lecz obecnie ich liczba znacząco zmalała. Połączenia z Rosją oferuje pięć estońskich przewoźników – oprócz Lux Express są to Ecolines, Baltic Shuttle, Anniston oraz Presto. Wszystkie działają w modelu, gdzie estońska firma przewozi pasażerów do granicy, a na stronie rosyjskiej podróż kontynuują autobusy partnerów.

Mimo trudnej sytuacji Lux Express pozostaje największym przewoźnikiem, osiągając w 2023 roku przychody na poziomie 43 mln euro i 12,2 mln euro zysku. Dla porównania, Ecolines uzyskał 8,3 mln euro przychodu i 581 tys. euro zysku, Baltic Shuttle 1,6 mln euro przychodu i 626 tys. euro zysku, a Anniston 877 tys. euro przychodu i 143,7 tys. euro zysku.

Transport pasażerski między Estonią a Rosją opiera się na umowie międzyrządowej, wymagającej współpracy firm z obu krajów. Lux Express posiada własnego rosyjskiego partnera – Eurolines, który od 1997 roku pozostaje pod estońską kontrolą kapitałową. Roos podkreśla, że firma wciąż tłumaczy swoją obecność na trasach do Rosji. Nie chodzi o turystykę, lecz o umożliwienie podróży osobom mającym rodzinę po obu stronach granicy. Wielu pasażerów odwiedza bliskich raz lub dwa razy w roku, często stojąc godzinami na przejściu granicznym. W miniony weekend doszło do tragicznego wypadku – autobus Lux Express jadący do Petersburga zderzył się z pługiem śnieżnym, w wyniku czego zginęły dwie osoby.


Źródło
Bardzo dziękujemy za pierwsze wpłaty! Już tylko 780 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024